Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-21 Olsknappen 534 NV for Grua

26 Innlegg
19 Deltakere
15 Liker
15.6 K Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Det er litt fristende å si som Vibeke at: " du ta denne posten, så....." I kveld ble den besøkt av en gruppe 13 o-løpere med utgangspunkt Grua stasjon. Litt vanskelig å anbefale noen bestemt rute, det er nå meterhøye strå i gamle kronglete hogstfelt og øsregn/hagl/ torden gjorde det ikke noe bedre. Men selve kollen er altså skogkledt.  Nord for gården Vollstad går et traktorslep som kan være vrient å finne, men det går til dråget vest for posten.

Oppsummert: Ikke langt, men krevende.

Fin utsikt , dog noe regn-tåke.

Men en fin tur var vi alle enige om og deilig å skifte til tørt tøy og en varm bil hjemover var heller ikke dumt 🙂

 

Et helt nytt område for meg, dog noe gjenbesøk blir det neppe.

Torgeir

 


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Flott tur opp dit i dag. Jeg fulgte veiledningen, og da ble det er grei tur. Jeg hadde til og med turfølge foran i form av 7-8 sauer som faktisk gikk stien helt opp! Egentlig bør vel noen kviste vekk noe av grankvistene der stien starter fra kjerreveien, slik at det vil bli lettere å bruke denne stien. Og så håper jeg at noen tar tak i nettinggjerdet som ligger nede. Det er ikke greit, for dyra kan vikle seg inn i det! Har noen kontakt med grunneieren? DETTE ER ET MILJØPROBLEM!

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

17. mai gikk turen til Olsknappen. Gikk veldig greit å gå dit - sti eller tråkk hele veien fra der vi parkerte og opp. Fulgte stiene som er de samme som i innlegget til Torstein O. På denne årstida med lite undervegetasjon og med gode stier og tråkk, var dette en veldig grei post.  

På toppen ble det lunsj, og vi hørte Ja, vi elsker fra et arrangement på Grua. 

Gratulerer med dagen!


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Olsknappen besøkt på denne siste dagen i den første varmeperioden denne sommeren. Etter veldig nyttig lesing på forumet kjørte vi mot Roa stasjon, tok vi rett før stasjonen Ryavegen til venstre (under toglinja), fulgte den et godt stykke, forbi skiltet med Blindvei, og der det sto to ganske store skåler/uthus/garasjer, tok vi til høyre. Etter et par 100 meter kom vi til ei grind, hvor det var fint å parkere og fin trapp til å klatre over.

Ikke noen skilting og diverse gamle seterveier, traktorspor ol. på kryss og tvers oppover, men her funket faktisk iMarka-appen, og kartet der stemte med terrenget. Det var to stengte grinder man måtte klatre over, men selv for meg som ikke er verdens sprekeste, gikk det greit. Nettinggjerdet er nå reparert, så man måtte over grindene - eller ev. gå langs gjerdet på utsiden.

Godt utsyn på toppen! God stigning på starten, men ellers var turen mye kortere enn jeg hadde forestilt meg - kan ikke ha vært mer enn en drøy km fra der vi parkerte, så det hadde passet bedre til en ettermiddagstur en dag. 


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Da jeg hadde lest de første innleggene i denne tråden, havnet denne posten langt nede på listen over turmål det hastet med. Så dukket det opp litt skogskrydder og noen lekre bilder fra Olsknappen på et annet nettsted, og da fristet det plutselig med en tur.

Etter besøket på strammestasjonen lot jeg bilen stå ved Grua stasjon, og fikk hyggelig følge et langt stykke oppover med en av de innfødte, som hadde vært i butikken.

Jeg fulgte anvisningene til Vibeke og Hans, men fikk en helt annen opplevelse. Nå er det malt røde piler fra der stien starter og den er tydelig og godt opptråkket.

DSC 1822
DSC 1824
DSC 1827

Etter besøket på posten tok jeg en pause der utsikten var best før turen ned igjen. Dette føltes som en skikkelig bonuspost!  Og dessuten var det nydelig turvær i dag. 

Synnøve


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@vibeke En av fordelene ved å være sent ute (traff en skjelden postesjelsvenn ved posten i dag) er at stier er gått og beskrevet. En lett og flott tur til toppen i dag, og den nevnte sti som går til høyre ved en svak venstresving er nå merket med en tydlig rød pil på sten, og resten av stien har også mange røde piler og merker.  Hold deg til den smale sti og ikke fristes til å ta småstier til høyre før du når så høyt du kan (erfaring) - der vil det være en tydelig rød pil og en god sti.  Da slipper du unna all form for hogstfelt.   🙂

Post 21

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Ny artikkel på www.kjentmannsmerket.org: Stakkars Olsknappen

En kjentmannspost som led en skjebne sammenlignbar med Alf Prøysens havregraut.


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Ja, stakkers Olsknappen... Været har mye å si når man tar postene. En augustkveld i 2019 var det styrtregn og i det gamle hogstfeltet var det meterhøye strå og særdeles vrient å ta seg frem. Og ja, noen stor opplevelse ble det ikke; kartet ble nesten ødelagt og noen rast ved posten var nesten umulig- alt var vått, vått,vått.

Men en vårdag i sol  med lite undervegetasjon er det nok bedre... Hilsen Torgeir Kjentmann


   
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Jeg er kanskje litt rar men jeg synes det er trivelig på Olsknappen også, hvert sted sin sjarm 🙂 Hadde en fin tur dit i går i lett regn/yr og på vei ned igjen ble det litt lysere. Takk for fin tur!

Olsknappen

   
Ingeborg Roald og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Jeg synes egentlig også det. Har vært der to ganger på vårskiføre.
Koselig på toppen og med flott utsikt.


   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@amgrims)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 8
 

@beatyschka

Artig skrevet av Morten Møst. Vi gikk endelig til Olsknappen da vi har vært oppi dette hogstområderådet tidligere. Gruet oss. Men den omtalte sti har nå røde piler og merker. Den er også ryddet og lagt utenom de verste haugene med kvist.  Olskampen er også med i noe som heter Aktiv på Grua, så stien var tydelig. Vi møtte 3 grupper. En glede å komme opp på flata før selve toppen å se Roa, Lunner sentrum nordover. Vi så også gjerdet og porten, men ikke mye var gjort siden Ingunn bemerket arbeidet. 


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette