Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-20 Gullfax

11 Innlegg
11 Deltakere
25 Liker
1,341 Visninger
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
Trådstarter  

I dag ble det sykkeltur med hyggelig følge fra Svartbekken. Det ble tre enkle postfunn. Dette var den første. Vi droppet turen ned til stedet hvor hytta lå siden det er så bratt. Spennende krigshistorie!

Synnøve


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Dette er en fin sykkelpost og med fridag på en mandag, hadde man marka for seg selv.

Syklet fra Stryken via Gjerdingen dam og videre mot posten.

Fortsatte tilbake til Gjerdingen og videre mot post 23 (Nedre Skortjern).

 

Mvh Torgeir

Post 20 Gullfax

 

 

 


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Her må man ta seg god tid. For dette er en dobbelpost. Oppe ved veien er forretten med den "offisielle" posten. Men hovedretten nytes nede i den ville dalen der "Gullfax" egentlig var. Og denne posten har fått betegnelsen 20B, med en hel setning som postkode. Et herlig vilt sted som nok nesten var umulig å oppdage. En fin vri av kjentmannskomiteen å gjøre det på denne måten med to poster. Så i inneværende bok er det altså 51 poster, selv om det holder å ta posten oppe ved veien. Selvfølgelig er det bratt, steinete og ulendt nede i dalen. Men jeg føler meg overbevist om at de fleste ivrige kjentmannsjegere klarer å ta seg trygt ned i dalen om man er forsiktig og tar det med ro. 20B- en fantastisk post! Og desserten kan med fordel nytes ved bordene ved Gjerdingen dam.

Jarle


   
Nina Didriksen, Synnøve Kjærstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Siden jeg raste rundt for å finne 12 poster i dag, la jeg ikke merke til posten ved veien, bare den nede i dalen. Jeg antar at 20B er godkjent selv om jeg ikke tok hovedposten 🙂

Karl Georg


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Kom syklende fra Svartbekken og mente denne posten skulle være svært enkel å finne. Har jo sett oppslaget fra krigen her ved tidligere passeringer. Klarte likevel å sykle forbi! Siden jeg skulle tilbake denne veien tok jeg ikke bryet med å lete etter den.

Da jeg kom på returen fra Nedre Skjortjern lyste både tavlen om Milorgvirksomheten og Kjentmannsposten rett i mot meg. Om du kommer fra Svartbekken skal du - etter å ha passert Fjellsjøen også passere ett gjerde på høyre hånd og opp i bakken. I dag lå det nedsagde, oppkuttede trær i veikanten rett før du får posten på venstre hånd. Denne veien var i noe dårligere forfatning enn hva jeg husket den, men med litt forsiktighet enkelte steder går det helt greit.

Ingunn


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Skipost - kloss ved løypa. Vi gikk ikke ned til "hytta". Det får vente til sommerføre? Så tråkk så en del må ha gått ned? Flotte forhold fra Svartbekken. et par cm nysnø også! Og så mye snø det er her oppe! Men langt å kjøre. Morsomt å ha følge med ca 20 ungdommer som skulle ha en overnatting med pulker og mye oppi. De trente for en Svalbardtur? 


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

I dag ble det en aldeles nydelig vårskitur og en "Gjerdingen Dobbel" - post 20 og 21. 

Parkerte på Svartbekken kl. 08:30. Tidlig oppe for å få det beste føret. Mange tenkte som meg og allerede halvfull P-plass. Strålende sol, et par minus, og nypreppa trikkeskinner!

Har aldri gått løypa Svartbekken - Fjellsjøen - Gjerdingen før. Den er virkelig flott i bølgende landskap og variert natur.

Vipps så var jeg fremme på Gullfax, gikk faktisk noen meter forbi før jeg oppdaget at jeg var kommet litt langt. 
Etter logging fortsatte jeg til Gjerdingen dam og post 21.

Takk for turen!

Trikkeskinner og sol:

KM 20 20 1

Trikken:

KM 20 20 3

 Gjerdingen Dam:

KM 20 20 2

 


   
Synnøve Kjærstad, Liv Paltiel og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Dagens tur og oppfølging av "cliffhanger" fra beskrivelsen av vår tur til Såta, gikk til de to postene rundt (ved) Gjerdingen.

Sykkeltur fra Stryken - og der må man være tidlig ute for å få parkering. Lørdag 10:30 ble det en ledig "slot" etter at et bil kjørte og tydeligvis var ferdig med dagens utflukt. Vi ærer de "early birds" som sørger for sirkulasjon på plassen!

Syklet oppover, og tok veien over Nyseter - vi synes den er hyggeligere og mindre trafikkert. Vi er jo blant de som dytter opp de bratteste bakkene, uten hjelpemotor. Innrømmer at det kastes misunnelige blikk når jeg hører summingen fra elmotoren...

Post 21 var første stopp, og Bekkeløpet ble studert grundig.

Deretter videre til Gjerdingen dam, hvor det var planlagt lunch. Men der var det ingen dam!!!!!! Kun forskaling og anlegg - og ingen lunch-plass. Så vi måtte opp i lia over dammen, hvor lunchen kunne inntas med utsikt til våre polske innleide venner som jobbet hardt også på en Lørdag. De hadde problemer med strøm til sveiseapparatet, da det var en el-bil som ladet i det røde huset ved dammen - ikke all infrastruktur som er dimensjonert for den moderne tid..

Etter lunch videre til Gullfax. Og dagens andre store overraskelse. Det er bare to høye stubber igjen - det med minneplaten og det med postoppslaget. Bortsett fra de to er all skog borte. Vi hadde forventning i forhold til bilde i boka og bilder på forumet, men nå er det 50 år til det ser slik ut igjen. Lyst og deilig var det i solen der nå.

Dette var vår gullpost, og det var overhodet ikke tenkt at Gullfax skulle bli gullpost (tok dere den..??), og det er fortsatt 10 deilige turmål igjen i boken.

Som turkrydder (låner Nina sin definisjon) denne gang var det forumvertens "hemmelige" cacher inspirert av Johannes Dahl. Første etappe tok vi i 2008, og andre og tredje etappe nå i 2021. Ingen skal beskylde oss for å rushe.

Legger ved gullbildet.

Gullfax

   
Nina Didriksen, Synnøve Kjærstad, Morten Møst og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Jeg syklet opp fra Svartbekken for noen dager siden og ble tilsvarende overrasket.I befippelsen glemte jeg å se etter posten, jeg var vel allerede forbi. Flere ganger i sommer har jeg mistet grepet på hvor jeg er, den voldsomme hogsten mange steder gjør det vanskelig for meg å kjenne meg igjen i terrenget.


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Slik tok det seg ut den 17. oktober, men vi syklet ikke, så vi suste ikke forbi …

2021 10 17 15.36.b

Men her er det jamen forandret. Jeg syklet forbi her for en del år siden, da to eldre karer satte opp det grønne skiltet.

Hilde, Pål & Caro

Dette innlegget ble endret for 2 år siden 2 ganger av Pål V. Schage

   
Synnøve Kjærstad og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Syklet opp fra Svartbekken. Irriterende at veien utbedres med grov pukk som det er trasig å sykle på med vanlige all round-dekk, men posten var i hvert fall grei å finne! Kan tenke meg at det har sett ganske annerledes ut her før den voldsomme felthogsten. Vi nøyde oss med å lese om krigshistorien, gikk ikke nedover fra veien. Vi skulle jo ha med oss Grimstjernputten og post 21 når vi først var i strøket. 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette