@lene Grunnen til at jeg skrev skipost, er at det er lett nå å gå på ski dit. Godt oppkjørt løype fra Skar. På den nedlagte veien fra skiløypa bort til "villaen" er det tråkket av oss jegere. Fra Skar var det like mange gående som skiløpere som brukte den vestlige veien opp til Øyungen denne dagen. Greit å gå der, enda det anbefales for gående å bruke veien på østsiden! Så mange som gikk over demningen! Kanskje opp den ene og ned den andre? Hvis det ikke kommer mer snø, går det an å ta seg fram til posten - også uten ski! Jeg så ingen trugespor! På denne posten ruver "attraksjonene" såpass i terrenget at jeg vil tro man får et godt inntrykk selv med mye snø. Men man ser mer på sommerføre, selvsagt. @store-bernhard Det er en spennende historie her. Søk på Herloff-villaen på nettet. Her har bl.a. historielaget i Maridalen lagt ut bilder og tekst. Det var endog skole her! Fin, liten tur til Helgheim i dag! Vi kjørte til Skar, gikk oppover på vestsiden av elva og ned igjen på østsida. Det var helt greit å gå uten ski. Veien på østsida er for gående, og på vestsida er det flere meter bredt felt mellom oppover- og nedoverløypene. Den lille stubben fra skiforeningens rastebu ved Øyungen og bort til Helgheim gikk vi delvis i skiløype, men på en hverdag var det nesten ikke noen andre ute, og løypa var også så hard at jeg tror ikke vi ødela for seinere skiløpere. Jeg ble nysgjerrig på denne Helga, som bygde husene her på sine gamle dager iflg. turheftet. Jeg finner ikke noe sted noe om når husene faktisk ble bygd. Helga var født i 1874, og bodde der til 1948 - altså til hun var 72, så har det kanskje ikke vært så mange år? Ifølge historielagsartikkelen om familien som leide huset av kommunen seinere, så var det ikke strøm der, og bare sommervann. Det var ellers fjøs og stall, så kanskje var det også husdyr som skulle stelles. Må ha vært litt av ei dame! Og litt av et hus. Både murene og trappa er godt synlige i snøen, men trappa leder fremdeles opp til ingenting. Finner ikke noen bilder av det heller, men finnes kanskje i historiske oslobilder. @erikhaugros - kunne du sendt en link til bilder og historien om Helgheim/Harloff-villaen? Jeg har søkt fram og tilbake på historielagets sider, og også på bilder, men finner ikke annet enn dette intervjuet med familien som leide huset av kommunen på 50-tallet, samt bilder og tegninger av alle andre gårder og hus i Maridalen...
Jeg må ta meg en tur opp igjen til sommeren!