Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-41 Raudfjell 410, med nytt tårn

15 Innlegg
11 Deltakere
34 Liker
1,665 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Med en fridag og bilen på service, så er det kjekt å ha tohjulingen parat i boden klar for nye KM-oppdrag. I dag falt valget på Raudfjell med det nye tårnet. Etter å ha levert bilen i Lillestrøm, syklet jeg til Eltonåsen via Skedsmokorset og Ask i Gjerdrum. Rett etter rundkjøringa ved foten av Eltonåsen, syklet jeg inn Øyungsveien. Etter ca.2km tok jeg inn til høyre på en bomvei. Her kan vi også se skiltet: Raudfjell 3km. Dette er en vei med relativt bratte bakker innover åsen. Da vi har syklet 2,5km slutter veien og vi har 500m på bred sti opp til toppen og tårnet. Og for et herlig sted! Fra tårnet kan vi se mange kjente topper som f.eks. Varingskollen, Mistberget, Fjellsjøkampen og sikkert også Rudskampen (post 39). Lemmen som det står om i KB trenger vi ikke tenke på. For nå ligger den på bakken! Raudfjell lever opp til navnet der det ligger omsluttet av lyng med rødlig skjær. Det eneste som trekker ned så ikke denne posten får toppkarakter er buldrende fly med jevne mellomrom. I dag tok de av og fløy rett over Raudfjell. Ellers så er dette det området jeg med sikkerhet opplevde HLF for første gang da jeg stemplet her høsten 2006. I dag merket jeg ingen. Jippi ! Ingen andre å se på toppen i dag. Men så noen som kom gående på veien da jeg hadde kommet meg på sykkelen igjen. Syklet samme vei tilbake til Lillestrøm for å hente bilen. Og noen tusen kroner fattigere, men rik på nye opplevelser, så var det bare å komme seg hjem etter nok en fantastisk tur.

Jarle.

 


   
Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Kanskje HLF har tatt kvelden? Jeg har vært innom Østmarka i dag uten å møte noen. Dog en ganske kort tur (3 km hver vei, til den gamle hoppbakken), men tett på busker og trær opp mot hoppet og posten.

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

 

94F00C52 CA9A 453E BF1B 83798C828AB8

 

6D0B8B86 852E 46EF 9542 BF9A29BF07E2

Dette ble siste post på fredag. Vi syklet opp, satte syklene på en slags snuplass og gikk det siste stykket til fots på fin sti.  

På kartet står det Rovolsvarden og ikke Raudfjell. Uansett er det vid utsikt fra tårnet. 

Etterpå ble det kaffe og kake for å feire gullmerket. 

Hilsen Nina
God tur!


   
kjellh, Liv Paltiel og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag fikk jeg hyggelig følge til tur på Romeriksåsene. Vi parkerte ved vannverket og ruslet oppover langs veien. Flere ganger ble vi passert av raske og svette folk med god kondis og hund. Det var luftig i toppen av tårnet i dag, og flott utsikt! Og neida, HLF'ene har ikke tatt kvelden! Vi ble overfalt flere ganger. Men vi fikk være i fred mens vi nøt medbragt og utsikten. Fin post!

Synnøve


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 3521
IMG 3547

Sylskarp sol og svært frisk nordlig bris gjorde turen til Raudfjell minneverdig. Tårnet her er noe av det rareste jeg har klatret i; man må bytte stige på veien opp og dermed innta en slags slangemenneskepositur for å sno seg fra øverste trinn til utsiktsplattformen. Må nesten lure på hva som er poenget med å reise en konstruksjon her oppe som nok oppleves som litt ekskluderende av en del av de besøkende.

Fra tårnet er det "clear shot" til Gardermoen, men med koronaruter i luftfarten er det ikke så mye flystøy, heldigvis.

IMG 3531
IMG 3538

Vi var tidlig på'n og gikk stort sett i fred opp fra bommen, etter å ha parkert på P-plassen en kilometer lenger inne. På vei ned igjen møtte vi både den ene og den andre som tok fordel av det fine skarpe høstværet. Det tok like lang tid å kjøre fra Oslo vest til parkeringen som det tok å spasere fra parkeringen til posten: 55 minutter på hver etappe.

Jeg må ellers si at området rundt toppen formelig skriker etter en geocache. Selv hadde jeg ikke med noe egnet utstyr. 

Heldigvis var det både jaktstolpe å skanne og DNT-bok å signere. I sistnevnte traff vi opptil flere kjente. Turen som sådan ble gjennomført uten kontakt med en annen kjenning - HLF. Andre turen på rad uten dem.

IMG 3544

 


   
Nina Didriksen, Liv Paltiel, Jarle Karlstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ny artikkel på kjentmannsmerket.org: Østen er raud og himmelen høy

Om brattbakker, bein, tidligere poster på stedet, og er egentlig det nye tårnet noe særlig fint?


   
Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dagens tur gikk til Raudfjell.  Fra Eltonåsen på Åsveien/Øyungsveien forbi bebyggelsen og til en liten p-plass ved oppslagstavla. Der veien til Raudfjell tar av fra Øyungsveien er det nå skiltet til Raudfjell og det henger noen blåmalte klosser i trærne på vei opp. Er egentlig ikke noe glad i å gå på vei, men her var det faktisk ganske hyggelig terreng. Fin skog uten hugst, ryddig skogbunn og masse, fint grønt mosedekke. Innerst på veien der stien opp til tårnet tar av, var det nå også merket og skiltet til Trugstadholtet og Bekkestua. 

Stien til tårnet var både merket og godt oppgått, lett å følge. Dette er tydeligvis ett populært turmål - eller om "alle" måtte ut når det endelig ble fint vær vet jeg ikke, men 14-15 turgåere på dagtid midt i uken er ikke så vanlig å møte. Vi var minst 5 som tok kjentmannsposten.  Ellers kan du skrive deg i turboka til DNT eller ta en o-post her også. Vær obs på at kjentmannsposten er festet til en av stolpene på baksiden av tårnet. 

Ingunn


   
Morten Møst, Lene, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Trivelig tur på en novemberlørdag - men selv om det var klart nede på bakken, var det så disig i høyden at det var absolutt 0 utsikt fra toppen av tårnet.  Så det ble hovedsakelig en rusletur på en skogsvei som det faktisk er hyggelig å gå på. Men hvorfor ble den bygd? 

Raudfjell

 


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Vurderer å gå fra Trugstadholtet? Er det noen som har gått derfra?


   
Morten Møst og Tor Sandby likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Selv på en tåkete dag som i går, følte vi innimellom at vi gikk i kø opp til tårnet og posten. Tydelig at dette er blitt et mye besøkt sted.

Vi gikk fra bommen og de 3 kilometerne opp til posten. Tårnet lå akkurat over tåka, og det gjorde godt å se sola. Det ble to turer opp i tårnet med minstemann på 4. Litt begrenset utsikt var det jo, men vi fikk sett noe jeg aldri har sett før - tåkebue.

Alt i alt en fin tur en novembersøndag.

K1
K3
K2

 


   
Morten Møst, Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Tåkebuer snakket meteorologen på NRKs fargefjernsyn om i går. Spennende!

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Lene og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Parkerte i Bekkevarvegen der blåstien begynte. Etter ca 1.5 km ta blåstien til venstre. Den går rett til skogsbilveien. Derfra rett opp til tårnet - og skodda! Imponerende byggverk!  

Ca 6 km tur/retur på god sti.

 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Med tanken på at vi ikke fant post 15 Såta for noen dager siden - så tenkte jeg at denne kan jeg ikke unngå å finne. Vi dro av sted med aurisen. Mildvær og tåke. Jeg syntes det ble en lang biltur, men det var vel fordi Rv 120 er stengt syd for Ask. Vi kom inn på 120 østfra til slutt og fulgte denne til Eltonåsen. Hadde med oss ski, men det er det ingen som har brukt på veien opp til Raudfjelltårnet. Masse fotspor. Greit å følge veien opp til fots opp til en slags rundkjøring. Derfra fortsatte tråkket 500 m langs blåmerket sti. Her var det ikke mange som hadde gått de siste dagene. 

Det gikk, bare med noen få virkelig plump helt til bånn. Men hvor lenge dette vil vare er usikkert. Så mildt som det er nå vil ikke snøen holde i mange dager.
Selve tårnet er riktig fint. Ser solid og kraftig ut. Utsikt var det nesten ikke. Enkelte fly kom brummende over oss, men vi så dem ikke.

Raudfjelltårnet

 Tårnet.

 
Tilbakeveien tok vi via Rv 178 til Jessheim, og deretter E6. 

Raudfjellstien

Begynnelsen på tråkket.


   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Fin post! Jeg parkerte på grusveien i svingen før betalingsregistreringen og jogget derfra. Det ble en fin joggetur på drøyt 6 km tur/retur.


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Etter å ha kjørt familien til Gardermoen, ble det to fine poster på Romeriksåsens østside. 

Det regnet katter og hunder tidlig på dagen, men sprakk opp i 14-tiden da jeg tok beina fatt oppover bomveien. Både svarte og hvite sauer møtte jeg, men ingen tobente. 

Flott tårn! Klatret til topps og skimtet OSL mellom skyene.

Takk for turen!

KM 20 41 1
KM 20 41 2

   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette