Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Kartene i Kjentmannsboka

10 Innlegg
8 Deltakere
16 Liker
410 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

@ninad 

Dagens tur gikk til Haslumsetervollen for å sikre meg den nye boka og samtidig få med meg en post. 

Nå har jeg bladd litt i den nye boka og har som Nina registrert noen endringer. Jeg er imidlertid skuffet over at de har valgt å ikke benytte papirkartene, men så vidt jeg skjønner kart fra "imarka appen". Dette kan utelukke noen fra å delta i postjakten, enten fordi de ikke har telefon med apper'er eller som meg - ikke er særlig drevne på bruk av digitale dingser.

La oss iallfall beholde noen steder hvor vi kan være 100% deltagere uten å være helfrelste for digitale "dubbeditter."

Turhilsen Ingunn som ønsker alle lykke til med postjakten!  


   
Ingeborg Roald, Gunnark, Liv Paltiel og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
Postet av: @skogtroll

Jeg er imidlertid skuffet over at de har valgt å ikke benytte papirkartene, men så vidt jeg skjønner kart fra "imarka appen". Dette kan utelukke noen fra å delta i postjakten, enten fordi de ikke har telefon med apper'er eller som meg - ikke er særlig drevne på bruk av digitale dingser.

Ingunn, takk for at du tar opp dette temaet. Du er ikke den eneste som er skuffet over kartene. Jeg kommer til å opprette en egen tråd for dette temaet, så "stay tuned".


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
(@amundgarthus)
Kjentmann
Innmeldt: 15 år siden
Innlegg: 1
 

@skogtroll Jeg er også skuffet av at de har valgt denne karttypen. Ikke fordi jeg ikke er digital, men disse kartene mangler mye av informasjon vi bruker. Jeg bruker alltid "rasterkart"(som papirkart) når jeg bruker GPS og telefon


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@skogtroll jeg er enig med deg. Oppdaget det etter å ha klødd meg i hodet over turkartet i 1:50.000, fordi jeg ikke helt kjente meg igjen fra utsnittet i heftet. Knekket koden etterhvert og skjønte at det er som du sier; et utsnitt fra app- eller nettkart i en annen målestokk, og uten rutenettet (som de selv jo snakker varmt om på de innledende sidene). Kanskje tanken er at det skal være litt mer detaljert enn turkartene vi har? Men jeg er ikke tankeleser og har ikke svaret.

Hilsen Nina
God tur!


   
Ingeborg Roald og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@vibeke)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 13
 
Postet av: @skogtroll

@ninad 

Dagens tur gikk til Haslumsetervollen for å sikre meg den nye boka og samtidig få med meg en post. 

Nå har jeg bladd litt i den nye boka og har som Nina registrert noen endringer. Jeg er imidlertid skuffet over at de har valgt å ikke benytte papirkartene, men så vidt jeg skjønner kart fra "imarka appen". Dette kan utelukke noen fra å delta i postjakten, enten fordi de ikke har telefon med apper'er eller som meg - ikke er særlig drevne på bruk av digitale dingser.

La oss iallfall beholde noen steder hvor vi kan være 100% deltagere uten å være helfrelste for digitale "dubbeditter."

Turhilsen Ingunn som ønsker alle lykke til med postjakten!  

Enig om dubbeditter og kartutsnitt i den nye boken!


   
SvarSitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

Kartene ser nesten ut som de kartene Lars Monsen får utdelt i "Monsen på villspor".

Og postregisteringssiden ser enten ut til å mangle helt - eller så er det svært knotete å registrere på gps-koordinatsiden. 

Dette innlegget ble endret for 2 år siden av Toms Naturglede

   
Hans Löwe Larsen og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

@toms-naturglede 

Hei, de kartene han får ser da lesbare ut - det er mer enn hva som kan sies om kartutsnittene i boken, selv med lupe klarer jeg ikke å lese de navnene som ikke er uthevet. Og lupe går jeg vanligvis ikke med på tur. 

Ingunn


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Har nylig meldt meg inn i dette forumet, men har jaktet KMP-er siden 1992. Ved første lesing av ny bok ble jeg litt skeptisk. Men kun når det gjelder kartutsnittene. Synd man ikke bruker de kartene som faktisk anbefales innledningsvis i "boka". Har tatt en rask titt på Østmarka, og svært greie poster med rimelig avstand fra mulige utgangspunkter. Teksten for de enkelte postene er langt bedre enn tidligere.

Men på ett punkt ble jeg skuffet. Hvis postene blir ute kun i 2 år, må jeg sannsynligvis innse at det ikke blir "full" bok for første gang siden 1992. Forstår ikke at det kan finnes en begrunnelse for å ta de inn etter 2 år. 


   
Ingeborg Roald og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

@skogtroll Kompasset har jo lupe. Det er til god hjelp. Lykke til!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jan-petter-kjaernet)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 1
 

@hansf Enig, postene bør stå ute i tre år.


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette