Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-42 Kirkebyhøgda

21 Innlegg
14 Deltakere
57 Liker
1,365 Visninger
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 18
Trådstarter  

Flott terreng ved posten!

Fulgte anbefalt skogsbilvei oppover, den var bratt! Heldigvis fant jeg ut at turen kunne kombineres med Stolpejakt, så da ble det noen noen nødvendige stopp på veien.

Nydelig sti ut til posten! Så vidt jeg kan se, er pila i boka plassert litt feil, så stien måtte følges litt lengre enn jeg trodde. Men posten er lett å finne!

På veien førte Stolpejakten meg opp til gruva på oversiden av stien ut til Kirkebyhøgda. Det er kanskje den omtalte tidligere post 92-30 Gruva for Oppegårdskollen?

Dette emnet ble endret for 2 år siden av Kari Lohne

   
Ketil Knudsen, Vesle-Bernhard, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

Følgte ikke anbefalt skogsbilvei og bushet til posten i delvis bratt terreng. Ble angrepet av knott hele veien så det var nok ikke lurt. I tillegg adopterte jeg 7 små edderkopp som jeg fikk med meg hjem. De dukket opp ved middagsbordet !!!

Ja, pilen var feilplassert. Gps koordinatene var også feil. Heldigvis lå posten ca 100m lengre frem rett ved stien. Takker ditt innlegg Kari fant jeg posten. Fra turens høyeste punkt begynner stien å gå ned til en myr parti. Man mister ca 5 -10 høydemeter før den begynner å stige noenlunde det samme. På venstre siden ligger posten. T/r fra kirken gikk jeg 8km (kom tilbake på skogbilsvei 🙂 )

 

Korrigert gps på posten:

 

60 deg 06.55 Nord

10 deg 54.28 min Øst

(dette fra app Hjelp 113 som er alltid lurt å ha med seg)


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

 

ADC5DA2E 7CE7 470B B718 9343348A636D

Jeg tipper det var hjortelusfluer og ikke edderkopper du fikk med deg hjem, @engelski!

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

@ninad omg! Ja, det stemmer. De er svært robust og stortrivdes i det som jeg har igjen av håret. Heldigvis ble jeg ikke bitt (som jeg vet)


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 
C45849F4 6AAA 4BAF ADB9 1027131F90E1

   
Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Jeg tok det motsatt. Ned gjennom skogen. Opp fulgte jeg stien, for jeg måtte få med meg stolpepostene. Da ble det Oppegårdskollen rundt. Jeg sleit litt med å finne stien mot Krkebyhøgda. Heldigvis hadde jeg en svart stolpe på veien. Den lå ved den svære gruva. Stien er fin, og posten er lett synlig, men som observert plassert litt feil!


   
Morten Møst, Synnøve Kjærstad, Kristin Bøe og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 

Posten ligger for langt syd i kartmarkering og gps.  Omtrentlige koordinater er 0605847 6665122.  Se etter en stor stein like ved stien på venstre hånd hvis du kommer nordfra.

Benthe


   
Synnøve Kjærstad, Vesle-Bernhard, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Så leit at jeg ikke sjekket forumet før jeg dro av sted i dag. Søren også. Gikk opp den bråbratte bilveien som starter bak Standal dyreklinikk.
Iflg iMarka-kartet skulle det altså være en sti som går direkte til posten. Trodde jeg så et far, men det var nok bare innbilling. I allefall ble det mye bushing - spesielt på slutten. Vestsiden av åsen består av  en imponerende vegg av stup og kampesteinet ur. Etter å ha funnet en klatrerute opp og møtt den fine stien - så fant jeg altså ikke posten. Jeg hadde GPS - så dette var rart. Jeg gav opp og gikk tilbake nordover. Hadde tenkt å besøke Port Arthur også, men fant ikke den blå stien. Det mørknet og jeg gav opp - fulgte en fiolett/gul-merket sti som gikk ned til Glitre og sivilisasjonen.
Veldig fint vær i dag.

 

Dette innlegget ble endret for 2 år siden av Beate Heilemann

   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@knutsk)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
 

Vi tok turen fra kirken i dag, og fant greit stien som går over toppen. Vi trodde vi hadde gått for langt da vi kom over den første høyden som er avmerket i boka, men gikk så videre forbi den vakre myrputten og opp neste høyde. Der var den. Valgte så å gå videre mot hytta og Ramndalen. Tok stien til høyre før vi kom ned på veien, merket sti til høyre ledet oss rett på Myrhaug. Mye fin sopp og vakker skog i reservatet.

Screenshot 20221110 133842

   
Morten Møst, Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 

@beatyschka 

Hei

Jeg tok denne posten i dag, men var i ferd med å gi opp! Helt til jeg kom på at den måtte stå feilplassert. Men hvor var den? Det var god internettforbindelse og forumet ga fort svaret! Støtte på Beate Heilemann på stien rett ved posten. Hun var der for andre gang, siden hun (heller) ikke fant posten i første runde!

 

Morsomt å møte en virkelig superveteran i kjentmannspostsammenheng!

 

Som hobbyornitolog var det interessante fugler i området. Selvfølgelig et par verbale ravner i flukt over området - det heter tross alt Ravndalen Naturreservat. En flokk av de relativt sjeldne furukorsnebbene. Og en tretåspett som jeg ikke har hørt normallyden til før. Ellers gjerdesmett, nøtteskriker og noen svartmeiser.

Dette innlegget ble endret for 1 år siden 2 ganger av Ketil Knudsen

   
Hans M. Fagerli, Synnøve Kjærstad, Morten Møst og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg er glad dette forumet eksisterer, av mange grunner. Men på denne posten va grunnen opplagt: Feilmarkerte poster blir mye enklere å finne. Vi parkerte ved Hakadal kirke og gikk/jogget opp den bratte grusveien og tok deretter stien til posten. Gikk feil på stien nær et dagbrudd, men gikk bare ned fra dagbruddet og fortsatte stien. Veldig greit å vite at det var den andre høyden som var posten. Dermed gikk vi rett til posten. Deretter fortsatte vi sørover forbi en hytte og ned i ville og vakre Ramndalen med sine tjern og nok en fin hytte. Tok deretter en sti nordover og kom ut på veien litt syd for kirka og fulgte veien tilbake til kirka. Det ble en tur på knappe 10 km. 

Dette var min siste post i dette heftet, og første gang jeg ble ferdig før nyttår. Jeg liker å ta postene raskt og ha andre skogstur-prosjekter resten av tiden. 7 hefter er nå komplette, dvs. 350 poster. En utrolig trivelig hobby, dette!


   
Ketil Knudsen, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Gratulerer og vel blåst! Nesten rart vi ikke møttes. Jeg gikk også opp den bratte grusveien, den må være en av Markas bratteste - og kjedeligste. Brukte staver i dag så armene ikke bare henger formålsløst rett ned. 

Til dagens tur var forumet nyttig, særlig det om å gå litt forbi den vakre myrkulpen, for den var både lett å kjenne igjen og ja, vakker. 

Jeg gikk litt videre fra posten for å skogsmeditere litt, dvs suge inn og nyte den flotte, åpne furuskogen. Så samme vei tilbake og på det stedet der heftet sier posten skal være, sto det en mann og viftet med lommeboken sin, det var nok festet en mobiltelefon i den. Jeg sa han kunne gå litt videre. 

Bildene blir av en eller annen mystisk grunn lastet opp i en annen rekkefølge enn jeg trykker på dem, men dere får bære over med det.

posten er på cirka N 60 06.552 Ø 10 54.293 

 

4790C262 A70D 4BA1 8C7E 5A489AF85561
78BB7337 73F1 4042 B409 AE6342E25372
D0E1D4C7 57AF 494E 8490 60974F13FE06
860AF663 F1EB 4B5C AF0A 3BA2439A2249

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Takk for fine bilder, Nina! Jeg tipper at vi ikke møttes fordi vi var ved posten så tidlig som rundt kl. 10 og tilbake ved kirka rundt kl. 11 i dag formiddag.


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
 

På en svært varm dag i mai startet turen fra Klokkertoppen bussholdeplass rett ved Hakadal kirke opp lia for å ankomme posten fra nord.

Stien sørover fra skogsbilveien var grei å finne. Etter to minutter sørover på stien valgte jeg å ta til venstre - dvs inn forbi skiltet for naturreservatet - og inn i reservatet. Etter ytterlig et par minutters passerer stien rester av gruvevirksomhet. Her tok stien bratt ned i vestlig retning fra sydvestre ende av gjerdet, rundt ett vannhull så sørover opp åsryggen.

Etter en 7 minutters gange passeres en topp med en stor maurtuen - men ingen stein. Denne toppen er det høyeste punktet så langt, men med trær som hindrer fri utsikt mot syd.

Høydepunktet med den store steinen og posten lå omtrent to minutter lenger syd langs den samme stien sør for en liten myr.

Kanskje er dette det høyeste punket på Kirkebyhøgda som beskrevet i håndbok - ikke lett å si uten måleinstrumenter. Plottet for en gangs skyld inn koordinatene (058650) som oppgitt i håndboka inn på mitt turkart fra 2012 (1:50.000) og havnet da omtrent hundre meter syd for høyde 408.

Turen tok omtrent en time opp fra bussholdeplassen og ett kvarter hver vei på stien nord for posten.

 

 

 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Anbefaler virkelig å ta full runde her. 
Vi tok opp de etter hvert så berømte bakkene i varmt sommervær og fant stien. Samme opplevelse som mange andre med både dagbruddet og to topper.
Fortsett deretter på stien, her er det mange flotte naturopplevelser som venter deg - la ikke postoppslaget bli et vendepunkt for samme rute tilbake. Da mister du noe vesentlig.
I tillegg - kort tid etter posten kommer du til en hytte med flotte muligheter for en rast på tunet, med fine steiner å sitte på.
Ulempen er selvsagt 1,2 km å gå tilbake til kirken på gang/sykkelveien - men det er bedre enn å stavre seg ned en tørr og støvete grusvei (vår private mening).

20230601 153149 b

   
Morten Møst og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette