Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-42 Kirkebyhøgda

21 Innlegg
14 Deltakere
56 Liker
1,294 Visninger
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 6
 

@lowe Takker for anbefalingen. Men denne dagen skulle jeg videre nordover til post 20-42 Port Arthur, hvor jeg også har vært en gang for mange år siden.  

Kunne selvsagt gått opp til Kirkebyhøgda fra syd mot nord og fortsatt nordover til Port Arthur. Når man tar bussen så trenger man heller ikke å gå tilbake til start, men kan avslutte ved en annen holdeplass.

Ser i ettertid (i Skiforeningens turplanlegger) at stivalget (til venstre inn i reservatet - ikke til høyre) egentlig er en liten omvei som fører forbi restene etter gruvedrift på Oppegårdskollen. Dagbruddet er også nevnt i denne turbeskrivelse : Ravndalen – Oppegårdskollen.

Oppegårdskollen   gruvedrift 1
Oppegårdskollen   gruvedrift 2

 

Dette innlegget ble endret for 4 måneder siden av Atle Berntsen

   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@atle Syklet opp bakkene på min elskede el-sykkel (ble svett ja) for å ta denne og 42, den 3. siste posten, i gamleboka.  Glad jeg slipper den bakken med det første.   På vei opp lettet en stor rovfulg fra posten sin i et tre.  En storfugle sto på myra i det lille søkket før 2. topp, og plutselig spratt høna opp også.  Vi sto lenge å så på hverandre før de tok til vingene.  På veil til post 37 løp en liten firfirsle og et lite ekkort over veien - dyrerik dag.  Var utrolig glad for at jeg hadde lest meg opp og skjønt at posten ikke lå der den skulle - fikk også gitt beskjed til to spreke damer som var på veil til posten på min retur.  Min GPS sto på 0605884 / 6665096 ved posten.  Men letteste forklaring er at man bare går til steinen og posten dukker opp.  Nydelig område.


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Vi hadde ikke lest oss opp på forumet her, og vandret lykkelig uvitende på snøføret opp fra kirken. Med traktorspor på veien var det fint å gå til fots på det tynne snølaget.

Vel oppe på 400 moh fant vi lett stien forbi gruven og opp på den lekre fjellryggen. Vi så for oss en parademarsj frem til posten på den første toppen. Men hvor vi enn lette, hverken stein eller post var å finne. Til slutt måtte vi innse at på den toppen var det ingen post.

Men 180 meter lenger sør, på den neste toppen ble stemningen betydelig bedre:

2023 11 17 12.37.53

Så moralen er fortsatt: Forumet ruler ...

Hilde, Pål & Caro med følge

2023 11 17 17.24.36

PS: Toppene er like høye, 408 moh

Dette innlegget ble endret for 4 måneder siden av Pål V. Schage

   
Atle Berntsen, Kari Lohne, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Noen ord om Harald Sohlberg og Kirkebyhøgda, og om den nokså skrøpelige link mellom de to. 


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Postet av: @klohne

På veien førte Stolpejakten meg opp til gruva på oversiden av stien ut til Kirkebyhøgda. Det er kanskje den omtalte tidligere post 92-30 Gruva for Oppegårdskollen?

Den konklusjonen har i hvert fall jeg trukket: Blytungt arbeid

 


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Siden vi i inneværende bok har Harald Sohlberg på radaren, tillater jeg meg å dele denne statistikken fra Grev Wedels Plass auksjoner: Tre Sohlberg-bilder på auksjonshusets fem på topp i 2023. En høyt verdsatt kunstner, med andre ord, og takket være kjentmannsposten på Kirkebyhøgda vet vi litt ekstra om ham.

IMG 0723

 


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette