Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-08 Tjernsøyet på Ramsåsen

13 Innlegg
12 Deltakere
56 Reactions
2,653 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

Vi kom nordfra på sykkel på Grønlandsveien etter et besøk på Svartvannskoia (DNT har «delt» Svartvannshytta i tre enheter). Satte fra oss syklene ved en stor lomme øst for veien, midt mellom Svalbard og Jan Mayen. 
Fulgte sti nordover og så østover, lett å finne posten. 
(Du kan trykke på bildet så det blir litt skarpere.)

IMG 7402

God tur! Hilsen Nina

Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@netalf)
Kjentmann
Innmeldt: 8 år siden

Har vært flere ganger ved Tjernsøyet, men aldri på kollen der postoppslaget står.
Rotet litt rundt her da jeg stemplet fredag 25/10.
Da oppdaget jeg gamle bølgeblikksplater skråstilt opp mot skrenten på vestsiden av kollen. Det er vel denne som er omtalt som «hemmelig hytte» i heftet.

Skur

Kan dette være rester fra skuret som var post på 1970-tallet og stod det her inntil skrenten? (bilde). Noen som vet?

1970

Har lurt på om den posten var ved Tjernsøyet eller på Breimåsen litt lengre mot vest.

Ingeborg Roald, Nina Didriksen, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

Hei

Jeg har vært her flere ganger, men aldri sett de restene du viser bilde av. DA jeg tok posten kom jeg fra nord, gikk av fra stien da tjernet så vidt kunne sees i synsranden og gikk rett inn mot tjernet.  Da fikk jeg kollen på venstre hånd. Sti opp sti til kollen og posten.

Ingunn

Ingeborg Roald og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

Årets siste besøk uten ski?

Vi dro fra Ås, som var nærmest snøfritt og kjørte med godt mot mot Skui og parkeringen ved skytebanen. Mer og mer snø, og tydeligere og tydeligere at dette ble en tur med stor "T".

Vi hadde gledet oss til å gå opp "Kantebakk", men ble litt mer usikker da vi så forholdene. Heldigvis for oss var det et par kjentfolk med hund som hadde gått før oss opp, slik at vi fant veien. Hadde ikke det vært tilfelle, hadde vi ikke hatt en sjanse til å manøvrere oss opp lia. Legger ved et bilde tatt mens lia ennå var slak, etter hvert hadde vi nok med å holde oss fast...

20241208 131151  redusert

Så var vi på toppen og kunne puste ut - og de foran oss hadde gått blåstien i retur mot Vestmarksetra (vil jeg tro). Vi på urørt snø mot posten. Fantastisk flott med blå himmel, rester av solen og ingen tegn til folk.

Posten ble funnet, og sjokk - da vi satt og spiste nisten ved posten kom det en dame tuslende. Vi trodde hun skulle til posten og hilste, men hun var bare på vandring uten mål (men med mening) i dette landskapet. Dermed ble det bare en hilsen før hun vasset videre ut over myra.

Vi gikk en slakere rute tilbake. 3,5 km i snø opp over ankelhøyde er tungt over tid, så lykken var stor når vi kom tilbake til bilen.

Fun fact: Vi hadde tenkt å ta Hornivollen på denne turen også, men en stakkars Ås-boer sitt magemål ble kraftig redusert i møte med kong vinter. Her må ambisjonene settes riktig heretter.....

Ingeborg Roald, Nina Didriksen, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 7 år siden

@lowe Opp der i snø : tar av meg hatten :-).  Jeg tok det som en rundtur idag: startet fra Jordbru og gikk først til nr. 9 Hornivollen - en ganske steinete og mange høydemeter som skulle tilbakelegges.  Etter et kort besøk på Svarvannshyttene tenkte jeg det var lurt å benytte seg av å være i høyden allerede og gå rett til denne posten - gikk veldig fint.  En del stier og stideler som ikke står i kartet så GPS'n var god å ha.  Veldig mye bedre å gå over platået her enn i steinura opp - myke og fine mosestier.  Nå når det er så tørt var hverken stiene eller myrene noe problem.  Fant posten lett og gikk videre og fikk med meg utsiktene og den før nevnte bratte stien ned.  Den fremkalte svette og slit nedover også, og det gikk ikke fort, men helt ok.   Rundturen ble på 13 km og nesten 700 høydemeter, altså en typisk fin KMP 😉

Kari Lohne, Hans Löwe Larsen, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Side 2 / 3
Del dette