Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-03 Skaugumsåsen ved utsikten 351

15 Innlegg
12 Deltakere
8 Liker
9,868 Visninger
(@audrmagnussen)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 23
Trådstarter  

På en smeigedag som i dag var et naturlig valg utsiktsposten Skaugumåsen. Vakkert innover langs Semsvann og så videre opp og ned på den nymerkede(?) blåstien som starter ved Tømmervika. Har besøkt toppen flere ganger, men det var før medlemsskap i artroseklubben, og på de bratteste partiene var det nå jammen en lykke å ha stav, spesielt nedover. Men utsikt er alltid strevet verdt: svimlende flott i alle retninger og hvite seil i regatta på fjorden.  Og endatil benker å slå seg ned på med matpakka for den som foretrakk det. En post man ikke bør gå glipp av!


   
Lene likte dette innlegget
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

En smeigedah svandt og blei borte!


   
Aud Repstad Magnussen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg tok denne for noen dager siden, i strålende høstsol. Dro også med meg en nabo som aldri hadde vært der. Vi gikk fra Fransekleiv (Vestmarksetra). Startet på den merkede blåstien. Når du kommer ett stykke inn i skogen og en skiltstake viser vei til Gupu, Sem mm fortsetter stien rett frem og krysser en bekk (ett stort far, men som regel lite vann). Krysset dette og kom straks inn på en gammel driftsvei.  Etter litt deler denne seg, blåstien går til venstre, mens en gammel umerket driftsvei/sti tar mot høyre.  Denne fulgte vi. Dette er en fin sti uten avstikkere som volder de store utfordringene.  Tar du denne kommer du inn på blåstien som går mellom Skaugumsåsen og bygdeborgen, noen hundre meter fra bygdeborgen. Vi tok blåstien til Skaugumsåsen og gledet oss over utsiktspunktene på veien før vi entret kollen.

Her ble det kafferast og beundring av utsikten før retur på den blåmerkede stien til Fransekleiv og en tilnærmet rundtur var fullført. Hvis du kommer opp denne veien kommer du også til en hvit søyle ved ett furutre, men vær obs - her oppe er det to hvite søyler.

Hilsen Ingunn


   
SvarSitér
(@vibeke)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 13
 

Hvis du ikke har lyst til å klatre opp og ned, er dette mulig med parkering på Vestmarksetra (Franskleiva) er det 3.3 km til Skaugumåsen derfra.
Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at det er ikke mindre enn 2 hvite søyler på Skaugumåsen, og det er ved den mest sydelige postplaten sitter.

Velg denne turen i fint vær med god sikt og ta deg god tid til å nyte den fine utsikten!


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Vi hadde først tenkt å gå fra Semsvannet, men etter å ha sjekket innleggene i forumet ombestemte vi oss. Fra Vestmarksetra gikk vi først til Grosetkollen.  Der spiste vi nisten, fant en cache og leste oppslaget med bildet av kafeen som en gang var der. Hyggelig kolle med flott utsikt. Det var lett å finne frem videre til Skaugumåsen med mange nye skilt. Fantastisk utsikt i det fine fredagsværet! Vi traff mange som var ute i samme ærend som oss. Hjemveien tok vi om bygdeborgen på Djupdalsåsen. Det ble en fin tur med utsikt i alle retninger. Flott post!

Synnøve


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Perfekt tur med et vennepar og kona en vakker oktoberlørdag. Vi parkerte ved Semsvannet og klatret rett opp den bratte stien. Morro!!! Ned igjen valgte vi å gå den merkede runden på ca 3,5 km for å få sett mer nytt. Veldig fint terreng i gammel skog. Anbefales! Har tatt halvparten av postene så langt, og dette er favoritten til nå.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 18
 

Tok turen til Skaugumsåsen i dag i sol og med fin utsikt.

Hit er det alltid fint å komme!

Har vært her mange ganger før, og også sett den fine sikteplata som er omtalt i heftet.  Det er ikke mange år siden den ble satt opp, men plutselig var den borte.  Er det noen som vet hvor den er blitt av?


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

En perfekt dag for et besøk på denne gamle klassikeren. Gikk opp den steile kleiva i sør. På denne smellvakre søndagen var utsynet fantastisk i alle retninger. Mange kjente steder i Marka kan selvfølgelig beskues fra denne famøse topp. Men i år kan faktisk et nytt landemerke i Lørenskog observeres i det fjerne mellom Røverkollen og "kula" i Østmarka. Og det er , "Snø", verdens største innendørs skianlegg, etter sigende. Masse folk i hele området rundt Skaugumåsen i dag. Etter å ha fått kvoten på utsikt, så gikk ferden videre til Grosetkollen som bare ligger hundre meter fra blåstien ned mot Hvalstad. Flott her også ved grunnmuren. Videre gikk turen ned i bunnen av dalen og bort til utgangspunktet ved Sem. En nydelig post i rojale omgivelser.

Jarle

 


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg hadde gjensyn med denne posten på tirsdag. Stien fra Fransekleiv (Vestmarksetra) pleier være oppgått om vinteren. Det var den nok vært i år også, men ikke hele veien etter det siste snøfallet, kom meg likevel frem om enn litt mer strevsomt. Bekkene begynner å bli åpne noen steder og bringer bud om våren som er i anmasj. Jeg tror aldri jeg har sett så mange spor etter elg som jeg så her, men jeg så eller hørte ingenting til skogens konge. 

Ingunn

 

 


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 86
 

Gråvær og regn denne "himmelspretten", og minimalt med mennesker ute. Dermed ble vi enige om å ta en av de postene som vanligvis er mest folksomme. Og det var riktig - vi var (omtrent) alene på turen. Vi er jo lett folkesky på tur, så dette passet fint.

Kart og slikt trengte vi ikke - vi hadde jo bodd i Asker og var lommekjent, trodde vi. Ulempen var at dette var mange år og mange utbygginger siden. Startet med at vi skulle parkere bilen på Sem, men det var det slutt på. Måtte rygge og bruke utfartsparkering...rare greier å være lokalkjent og ikke være det likevel.

Vi var ikke klar over (!!) at det nå også gikk blåsti over Djupdalsåsen, vi har jo ikke gått her siden vi tok kjentmannsposten der i 24.7.1999. Så vi ble litt retningsforvirret, men glade når vi kom opp til den toppen. Den stien vi benyttet tidligere gikk i en langt større sløyfe, mener jeg å huske.

Uansett, til utsikten kom vi, skyene lettet og vi hadde tåkefri opplevelse. Deretter var det ned skaret tilbake til bilen. Skaret var også brattere og sleipere enn vi husket det...den alderen altså - "tatt av vinen"....

20190530 135156

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei! Jeg var på Skaugumsåsen i går. Da registrerte jeg at det er satt opp en posttavle til der. Så nå er det to posttavler på denne åsen! Kommer du opp den blåmerkede stien får du den "Nye" tavlen rett i mot deg. Bruker du GPS finner du fort ut at dette ikke stemmer helt med koordinatorene. Den opprinnelige posttavlen - ved den andre søylen, står der fortsatt. Jeg var ikke alene her på lørdag, men det er jo fint å se at flere benytter seg av marka på en så flott dag.

Ingunn


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Besøkt 3.11.19 mellom hagearbeid, rydde inn hagemøbler o.s.v. Vi måtte ha oss en tur på denne ganske så fine novembersøndag. Høy himmel og et par plussgrader. 

Parkerte på utfartsparkeringen på Skaugum og gikk korteste vei rett opp og ned igjen. Bratt sti gitt, den 11 år gamle stivbente hund slet mest. Mye løse steiner, blant annet enn som løsnet under føttene våre og sprang hele veien til bunns. Det kunne vært skummelt hvis noen kom bak oss. 

Ble belønnet med nydelig utsikt på toppen. Her kunne vi se både hjem og til mange andre markante kjentmannstopper, samt ned til kronprinsens gård. Imponerende syntes 8-åringen. 

En del familier ute på tur - hyggelig å se - men ikke akkurat trengsel på toppen. Vi nød niste på en flott benk, men ble ikke veldig lenge på toppen. Litt surt var det jo tross alt. 

Takk for turen!

KM 18 03 1

KM 18 03 2

  


   
Torgeir Stenstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Jeg gikk opp bratta fra Sem og fant også to postoppslag, en ved hver hvite søyle.

2020 04 21 14.28.44

En veldig fin dag å gå dit opp!

Pål


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Planleggingsdag i barnehagen gjorde at det ble skogstur i dag. Vi valgte oss Skaugumåsen. Parkerte ved utfartsparkeringa og gikk opp bratta.  4-åringen gled endel da vi gikk oppover, men klarte seg fint. Flott utsikt på toppen, og jammen var det godt både med mat og en sjokoladegullpeng som premie. Planen var egentlig samme vei ned,  men minstemann valgte blåstien og jeg synes det var et godt valg for oss. Ble jo litt lenger, men fin tur. Artig gjensyn med bygdeborgen for min del. 


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Veldig fint med kjentmannspost som lokker til besøk på dette promiente landemerket. Her hadde vi ikke vært siden den gang det var post på Djupdalsåsen for to tiår siden. I mellomtiden har det visst vokst til en del foran utsikten, men den er ennå fantastisk.

Så er det flott med benk fra Hvalstad Vel ved utsikten, men så etterspurt som den var i dag spørs det om ikke vellet burde bevilge en benk til, eventuelt invitere beboerne på Skaugum til å spandere en.

Som tidligere gjester til kjentmannsposten ble vi transportert til perpleksiosfæren over mysteriet med dobbelt postoppslag, men det er jo bedre med ett for mye enn ett for lite.

Den vertikale ruten er ikke noe for oss, så vi gikk over Djupdalsåsen denne gangen også. Et hyggelig gjensyn. Tilbake gikk vi en ekstra omvei på en hyggelig, umerket sti til Pålsbråten, og deretter tilbake til Sem.

IMG 0571
IMG 0591

 

 


   
SvarSitér
Del dette