9. september opprant som en ny flott høstlig turdag. Turen gikk med bil, sykkel og til fots nordfra (bomvei) via Tverrsjøstallen og sørover Sinnerdalen, først til Finstad. (Vil eller klarer man ikke å sykle og gå svært langt er det vanligvis mulig å kjøre bil et stykke før man møter stengt bom.) Fra Finstad gikk turen videre over Finnerudseter og til den gamle, men pent restaurerte Spålsdammen på god blåmerket sti. Ferden går gjennom flotte Spålen-Katnosa naturreservat. Naturvernforbundet omtaler opprettelsen av reservatet på første del av 1990-tallet med god grunn som en av sine største marka-seire. Spålen er en virkelig idyll, og for egen del er det første gang jeg er i området på sommerstid. En nydelig post. Nærmere Nordmarkas hjerte kommer man ikke! Bjørn. Helt enig - dette er en fager post. Og jeg liker at vi ble tvunget til å gå av sykkelen og ta flere km på sti. Jeg jogget fra Finnstad, og det ble en fin joggetur til Spålen - 3. post av 12 poster i dag (22. sep). Etter å ha vært på Bleiksjøflaka, syklet vi oppover Spålsveien og satte fra oss syklene ved blåstien inn mot Nautsundkollen. Fulgte denne meget våte og stedvis ganske så kronglete stien mot Tvetjernshøgda og til slutt Spålsdammen. Da vi kom opp på veien bak Lortholkollen, så fulgte vi den til der den slutter og gikk på en sti for spesielt interesserte rundt Tvetjernshøgda mot Spålsdammen. Og mye av stien mot Spålsdammen måtte vi gå omveier da mye av den lå under vann. Vilt og spennende område. Når jeg tenker meg om ,så tror jeg ikke det blir noe særlig villere i Oslomarka enn nettopp her. Etter rasten i sola ved den nye,flotte dammen, var det bare å gjøre vendereis mot bilen ved Damtjern. Men nå gikk vi ikke rundt Tvetjernshøgda, men fulgte blåstien mot Steinvollsetra. Her var det lettere å gå. Og et nydelig og åpent terreng i høyden. Deilig å kaste seg på sykkelen igjen ved Spålsveien etter en lang og flott høstdag i Marka. PS: Mange elgjegere ved Spålsveien. Ved den ene basen hang det en nyskutt elg. Ingen HLF i dag! Jarle Undertegnede var også ved denne posten på dette godværsvinduet av en fredag, innimellom alle regnværsdagene. Jeg syklet fra Tverrsjøstallen til Finnstad og gikk blåstien derfra. Mindre kronglete enn Jarles valg, men søkk vått! Det ble en rast i solskinnet ved hytta - og et par HLF. Dagens første HLF var faktisk to stk som hadde overnattet i klærne mine fra dagen før. De kilte meg i nakken da jeg dro hjemmefra. På vei nordover igjen møtte jeg to postjegere som jeg faktisk har møtt på en tidligere tur i høst. Nesten utrolig, for jeg har knapt møtt andre postjegere i år. Det ble en ny, hyggelig prat. De hadde gått opp til Pershusfjell via en sti fra vest, og da bestemte jeg meg for å ta den. God tur! Hilsen Nina En fin dag i marka i går, uten sol. Lyset mellom trær og natur var likevel flott her. Men så er det ett flott stykke av marka. Vi gikk fra Sinnerdalen, parkerte på sletta der veien opp til Finnstad går. En turvenninne som ikke hadde vært hver før ble helt betatt. Stien ned mot Sinnerdammen og langs Spålen var bare helt flott, ikke mye vått heller. Her kunne vi tilbrakt en del tid, men dagene er korte. Vi tok likevel noen stopp for å beundre omgivelsene. En hyggelig skog med litt nedfall, men ikke hogstrester - mye flott, grønn mose -gir en ro og fred i sjelen. Passerte skiltet med opplysninger om milorg på Finnerudseter og blåstien ned til posten. Denne biten var ganske våt. Lunsjen ble inntatt ved hytta, der det var stubbestoler og ett lite bord. Her kom det to menn på tur som var ute for å gjøre seg kjent på nye stier, dog ikke kjentmannsjegere. Vi tok stien til Finnstad og veien derfra tilbake. Var det noe vi savnet så var det spor av dyr. Vi hørte - eller så -ikke engang en fugl! En flott rundtur. Turvenninnen hadde ikke vært her før, men det blir nok ikke siste gang. Ingunn