Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-24 Spålsdammen

13 Innlegg
12 Deltakere
31 Liker
1,545 Visninger
(@bjoern_b)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 3
Trådstarter  

9. september opprant som en ny flott høstlig turdag. Turen gikk med bil, sykkel og til fots nordfra (bomvei) via Tverrsjøstallen og sørover Sinnerdalen, først til Finstad. (Vil eller klarer man ikke å sykle og gå svært langt er det vanligvis mulig å kjøre bil et stykke før man møter stengt bom.)

Fra Finstad gikk turen videre over Finnerudseter og til den gamle, men pent restaurerte Spålsdammen på god blåmerket sti. Ferden går gjennom flotte Spålen-Katnosa naturreservat. Naturvernforbundet omtaler opprettelsen av reservatet på første del av 1990-tallet med god grunn som en av sine største marka-seire.

Spålen er en virkelig idyll, og for egen del er det første gang jeg er i området på sommerstid. En nydelig post. Nærmere Nordmarkas hjerte kommer man ikke!

Bjørn.

 

Dette emnet ble endret for 4 år siden av Bjørn Bakke

   
Liv Paltiel, Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Helt enig - dette er en fager post. Og jeg liker at vi ble tvunget til å gå av sykkelen og ta flere km på sti. Jeg jogget fra Finnstad, og det ble en fin joggetur til Spålen - 3. post av 12 poster i dag (22. sep).


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Etter å ha vært på Bleiksjøflaka, syklet vi oppover Spålsveien og satte fra oss syklene ved blåstien inn mot Nautsundkollen. Fulgte denne meget våte og stedvis ganske så kronglete stien mot Tvetjernshøgda og til slutt Spålsdammen. Da vi kom opp på veien bak Lortholkollen, så fulgte vi den til der den slutter og gikk på en sti for spesielt interesserte rundt Tvetjernshøgda mot Spålsdammen. Og mye av stien mot Spålsdammen måtte vi gå omveier da mye av den lå under vann. Vilt og spennende område. Når jeg tenker meg om ,så tror jeg ikke det blir noe særlig villere i Oslomarka enn nettopp her. Etter rasten i sola ved den nye,flotte dammen, var det bare å gjøre vendereis mot bilen ved Damtjern. Men nå gikk vi ikke rundt Tvetjernshøgda, men fulgte blåstien mot Steinvollsetra. Her var det lettere å gå. Og et nydelig og åpent terreng i høyden. Deilig å kaste seg på sykkelen igjen ved Spålsveien etter en lang og flott høstdag i Marka.

PS: Mange elgjegere ved Spålsveien. Ved den ene basen hang det en nyskutt elg. Ingen HLF i dag!

Jarle


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

 

00241718 9A6D 47DE A832 FCDA1033F589

Undertegnede var også ved denne posten på dette godværsvinduet av en fredag, innimellom alle regnværsdagene. Jeg syklet fra Tverrsjøstallen til Finnstad og gikk blåstien derfra. Mindre kronglete enn Jarles valg, men søkk vått!

Det ble en rast i solskinnet ved hytta - og et par HLF. Dagens første HLF var faktisk to stk som hadde overnattet i klærne mine fra dagen før. De kilte meg i nakken da jeg dro hjemmefra. 

På vei nordover igjen møtte jeg to postjegere som jeg faktisk har møtt på en tidligere tur i høst. Nesten utrolig, for jeg har knapt møtt andre postjegere i år. Det ble en ny, hyggelig prat. De hadde gått opp til Pershusfjell via en sti fra vest, og da bestemte jeg meg for å ta den.

597C6175 7814 479A B2FB 8769682B3B7E

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

En fin dag i marka i går, uten sol. Lyset mellom trær og natur var likevel flott her. Men så er det ett flott stykke av marka. Vi gikk fra Sinnerdalen, parkerte på sletta der veien opp til Finnstad går.

En turvenninne som ikke hadde vært hver før ble helt betatt. Stien ned mot Sinnerdammen og langs Spålen var bare helt flott, ikke mye vått heller. Her kunne vi tilbrakt en del tid, men dagene er korte.  Vi tok likevel noen stopp for å beundre omgivelsene. En hyggelig skog med litt nedfall, men ikke hogstrester - mye flott, grønn mose -gir en ro og fred i sjelen. Passerte skiltet med opplysninger om milorg på Finnerudseter og blåstien ned til posten. Denne biten var ganske våt. Lunsjen ble inntatt ved hytta, der det var stubbestoler og ett lite bord.

Her kom det to menn på tur som var ute for å gjøre seg kjent på nye stier, dog ikke kjentmannsjegere. Vi tok stien til Finnstad og veien derfra tilbake. Var det noe vi savnet så var det spor av dyr. Vi hørte - eller så -ikke engang en fugl!  En flott rundtur. Turvenninnen hadde ikke vært her før, men det blir nok ikke siste gang.

Ingunn


   
Nina Didriksen, Kari Lohne og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

En eventyrlig vinterdag i marka. Nå er vinteren på sitt flotteste spør dere meg. 10 minus og skyfritt. Is i skjegget og solbrillene på. Til tross for lave temperaturer merker man nå at solen varmer. 

Fra hytta i Kuvlia gikk jeg til Storflåtan dam, opp "autostradaen" Spålsveien til Langtjern. Hadde fulgt nøye med på føremeldingen de siste dagene, og akkurat i tide til helgen hadde de fantastiske løypebaser kjørt opp Langtjern - Spålen Ø løypa. Dette er en skikkelig puttisløype og utforkjøringene ned til Spålen var strabasiøse med brukne trær, overheng og humper. Jeg kom meg ned med livet i behold, og på Spålen var alt bare fryd og gammen. 

Ikke trangt om plassen på Spålen, men jevnt sig av spreke mosjonister, samt noen teltere 100 m sør for dammen. Nedrimet vakker post ble koronaspemplet før jeg nøt en toddy i solen ved båthuset og besøkte en nærliggende geocache for retur samme vei.

Takk for en magisk opplevelse! 

Langtjern i januarsol:

KM 20 24 1

Puttisløypeportalen til Spålen:

KM 20 24 2

Nypreppa Spålen:

KM 20 24 3

   
Nina Didriksen, Beate Heilemann og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

@jokkolokko gikk over Spålen og opp til Langtjern samme dag, jokkolokko. Så du bålrøyken som et eget sjikt over Spålen?

Hilsen Nina
God tur!


   
Jokkolokko likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Takk til Jokkolokko som inspirerte oss til å ta denne i dag fra Damtjern. Morsomt og vakkert, unntagen løypa fra Langtjern til søndre del av Spålen. Makan til kronglete og bratt løypa har jeg ikke kjørt på år og dag. Guff. Heder til Skiforeningens folk som rydder opp for oss!!!

Spålen04.02.21

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Jarle Karlstad, Jokkolokko og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Mandag fikk jeg være med på stiryddetur. Vi parkerte ved Sinnera og gikk ned til Sinnerdammen. Der ble det en hyggelig pause og prat med familien som tilbrakte noen dager der. Så gikk vi over til Finstad og blåstien ned til Spålsdammen. Der ble det et deilig bad på meg, mens turfølget høstet en kilo kantareller. Tilbake fulgte vi stien øst for vannet og det ble et bad til i nordenden. Det er greit fremkommelig nå, selv om noen falne trær venter på besøk av motorsag. Nydelig dag og tur. Veldig fin post!

Synnøve


   
Liv Paltiel, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden
Innlegg: 9
 

@synnove-kjaerstad 

Jeg valgte en lengre tur til posten. Jeg syklet fra Sørkedalen(Elveli) via Langlia og satte fra meg sykkelen der blåstien tar av fra veien ca. 2 km sør for Spålen. Blåstien nordover herfra er nok ikke mye brukt, men den var meget godt merket. En grei post som stod ved stien på dammen. Speedometeret på sykkelen viste 17 km der jeg satte fra meg sykkelen.

Tor


   
Synnøve Kjærstad og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@tor-sandby 

Dette er jo egt. en vinterpost, med fin tilgang til posten når det er is på Spålen.

Men det er sjelden man er her sommerstid så det ble besøk lørdag 21.8. Syklet fra Jonsetangen og videre Spålsveien (nord), der det ble et flott syn med 3 hegrer som flakset opp. Parkerte ved Spålseter og fulgte stien på nordsiden av Spålen ( blåmerket) på østsiden av vannet og videre sørover. Heldigvis var stien ryddet ( av DNT?), for det var mye topp-brekk i området. Det var en tabbe å runde Spålshøgda ned mot vannet for å slippe stigningen- til steder var det nesten ufremkommelig pga. brukne trær og kvist-kvas.

Møtte 2 personer på hele turen, de hadde overnattet ved vannet.

En fin dag på et sted man sjelden er.

Samme vei tilbake- dog blåstien over Spålshøgda!

 

Torgeir S

Spålsdammen
Spålen  sensommer

 


   
Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Dette var reservert som skipost forrige vinter, men av ulike årsaker (som det heter) ble det ikke slik. Dermed måtte den tas på sommerføre. Vi "må" jo fullføre boken før neste lanseres....

Som så mange innlegg her tidligere forteller, er dette en kronglete post å ta sommerstid. Vi parkerte på Damtjern, syklet opp til der blåstien fra Steinbusetra krysser veien. Stien tar oss gjennom et mildt sagt fuktig og lite trivelig område - sikker spennende for de som liker våtmark og kjøttetende planter og insekter.

Der blåstien treffer veien (et punkt vi innser vi burde syklet til fra Sørkedalen) ble vi litt demotivert av den bratte stigningen opp til Tvetjernshøgda, og vi valgte stien rundt neset i stedet. Mindre stigning, omtrent samme lengde. Nå hadde det gått noen foran oss og ryddet alle nedfall med motorsag, så det var en OK sti å gå selv om det også her var mye vått og mørkt. Vi så glimt av Spålen 2-3 ganger før vi var framme ved atthaldsdammen.

Vi skremte opp en elg, og den skremte opp oss....

Vel framme ved dammen var det lunch, og da begynte det å regne....

Retur samme vei og det ble både kantarell, piggsopp, steinsopp og multer som fangst. Så turen var ikke såååå ille!

Et annet positivt element er at vi fikk kudos fra en bunke racer-syklister for å sykle, og ikke el-sykle. De lange bakkene opp forbi Fleske-Lars hule måtte vi gå av og trille et stykke og vi ble kreditert viljen til ikke å kaste oss på lettvinte løsninger - etter deres oppfatning.

Neste gang vi skal hit (det er nesten alltid en post inne i indrefileten her) blir det et annet veivalg - i hvert fall sommerstid.

Nå er 50 poster tatt - vi er klar for neste utgave! Da blir det sikkert mer fart på forumet her igjen.


   
Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Vi kom hit via umerket sti fra Døypefonten, og etter å ha rotet litt med å finne blåstien ved Finnerudsæter (noen ganger blir det bare sånn), ankom vi kjentmannsposten ved Spålsdammen. Her slo vi oss ned ved dammen og inntok "lunsj" med nærgående sauer som selskap. Vi var nå ved turens "snupunkt", og skulle nå returnere til parkeringen nord for Ølja via gammel kjentmannspost på Pershusfjellet. 


   
Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette