Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-43 Navnløs putt nord for Endtjernet

16 Innlegg
12 Deltakere
53 Reactions
2,725 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

@beatyschka enig. Jeg har kommet labbende inn dit med fjellstøvler og stor ryggsekk, fra overnattingstur, og de er like blide mot alle. Det er de sikkert på gårdskafeen også, men det er litt deilig å synke ned i en sofa. Vi tok posten (samt Kommunehytta) for noen dager siden og avsluttet også med vaffel og bykaffe. Driftsveien begge veier.

God tur! Hilsen Nina

Victor Hansen, Morten Møst, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Innmeldt: 8 år siden

Forundringens tid er ikke forbi. I forberedelser til tur til denne posten var jeg innom ulike kart og sjekket også for geocacher i nærheten. Da jeg zoomet inn på geocache-kartet hadde det navnløse tjernet plutselig fått et navn: Igletjernputten!

Igletjernputten

Er dette et navn vi kan gå god for? Navnet virker naturlig med et Igletjern i nærheten..

Er det noen som vet hvilket kartgrunnlag geocache bruker? Og er det noen som forstår hvorfor navnet ikke vises på andre kart?

SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Innmeldt: 8 år siden

Jeg valgte samme rute som flere før meg: stien opp fra Losby gods, til posten, deretter videre til Fiskelaushytta via Endtjernet, langs vei tilbake.

Stien fra Losby gods til posten var veldig isete, så jeg angret litt på at jeg ikke hadde pakket ned brodder. Jeg klarte meg likevel fint ved å gå på et tynt snølag i terrenget langs stien. Ved begynnelsen av stien så det ut som om en snømann hadde begynt å slite litt, og på vei opp var det også et mindre oppdemmet tjern, allerede nevnt av flere:

IMG 20241214 121838 2
IMG 20241214 122230 3

For en måned siden spurte jeg i forumet om kartgrunnlaget for Geoaching, og siden den gang har jeg også funnet tjernet navnsatt på openstreetmap, så da er vel svaret antakeligvis gitt.

Posten var lett å finne langs stien ved nordvestenden av Igletjernputten, som jeg da velger å kalle den 😊 

IMG 20241214 123127 1
IMG 20241214 123114 3

Etterpå skulle ferden helst gå langs sti til Fiskelaushytta via det idylliske Endtjernet, trodde vi i hvert fall. Men den tydeligste stien forbi Igletjernsputten var faktisk ikke på kartet og førte oss et godt stykke opp Svartåsen før vi skjønte glippen og gikk ned igjen til Endtjernet og fant den noe mindre sørgående stien til Endtjernet.

Ved Endtjernet la jeg ut en cache som jeg planlegger å gi kjentmannstema i og med at det var post her på 70-tallet. Nina skrev i høst om turen sin hit. Så gjenstår det å se om adminstrator godtar cachen...

Endtjernet og Fiskelaushytta så slik ut i dag:

IMG 20241214 132215 7
IMG 20241214 141400 7

Langs veien var det isete i hjulsporene og snø i midten, så både turmakker med brodder og jeg uten brodder hadde hvert vårt sted å traske trygt på. Nede ved Losbyveien var det stort sett strødd, men vær oppmerksom på at noen steiner kan skli av gårde på isen.

Atle Berntsen, Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@peder1963)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden

Det er nyttig å vite at prisene ikke er så mye høyere enn på låvekafeteriaen, men at man får en finere opplevelse. Og takk for tipset om driftsveien - slike praktiske råd er alltid verdifulle for andre som skal gå samme tur.

SvarSitér
(@peder1963)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden

@vahansen Spennende at du har lagt ut en cache ved Endtjernet med historisk tilknytning til kjentmannsposten fra 70-tallet! Det er alltid interessant når nye geocacher kobles til historiske turmål.

Nina Didriksen, Victor Hansen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 4
Del dette