Ingunns anvisning tiltredes. Jeg fant en plass til bilen et par hundre meter før gården Trollsnes. Blåstien og skiltet er såvidt synlig men forsåvidt greit å følge. Men i enden av dammen må man komme seg over bekken og opp på den gamle ‘veien» som går øst for dammen. Det er nok den egentlige stien men den er så lagt utenom gården, på en ikke vedlikeholdt blåsti. Det mangler rett og slett en forbindelse i området her Forøvrig anbefales å gå en runde på stiene her - de synes bedre i terrenget enn på kartet. Mange fine steder og info-plakater. Gruvebakken er et «must» med fin voll og gamle gruver. I dag ble det en fin, men varm tur på Romeriksåsene. Jeg parkerte ca midtveis mellom Harasletta og Kokstadvangen og gikk nordover på bilveien til jeg fant blåstien som går mot Myrgruvefossen. Da jeg kom til høydedraget ca halvveis, håpet jeg å finne en sti nordover. Den fant jeg bare noen små biter av, men kom greit frem til posten allikevel. Etter stempling fulgte jeg stien merket med gule klosser vestover til den møtte blåstien. Underveis er det en klopp med rekkverk over en myr som begynner å bli vel spennende å passere. Det ble en kaffepause ved Myrgruvefossen, før jeg fortsatte til Gjermenningen for å bade. Herlig vann! Det var stor trafikk forbi av svette løpere som gjorde Romeriksåsene på langs. Det så slitsomt ut på en så varm dag! Dette er en spennende post, og nå tror jeg at jeg endelig har skjønt hvordan Konsta virket! Synnøve Vi tok denne forrige helg samtidig med turorienteringsposter rundt Myrgruvefossen. Da vi kom til knekken på stien, var vi litt usikre på hvor tråkket inn til posten langs de gule merkene gikk av, men gjorde riktig valg og fant greit fram. Det var mye knott ved posten, men ellers fint. Imponerende historie. Kan skrive under på at kloppen/brua begynner å bli litt vel spennende å krysse. Gikk jo bra og ingen ble våte, men et øyeblikk så jeg for meg at 3 åringen og begge vi foreldrene havna uti. Jeg har sendt en mail til DNT Oslo og omegn og gjort dem oppmerksomme på kloppen/brua. I tilfelle de iķke er det fra før. Sommerføret er inntruffet i strøket her nå, kun noen snøflekker fra Gruvebakken og opp. Jeg valgte å ta denne posten vestfra, kombinert med post 38, Ramndalskollen. Tok med telt og overnattet utenfor Spikertjernehytta, som i likhet med alle de andre DNT-hyttene er stengt for tiden. Fikk en fin ettermiddagstur langs Buvannet og Gjermeåa før jeg skar rett østover ved Myrgruvefossen, for øvrig en ordentlig perle av et sted. Svaberg og kulper og en nysnekret bro over elven. Fulgte blåstien over den før omtalte sammenraste kloppen og fant den vardemerkede stien som tar av fra blåstien i svingen. Derfra var det lett å komme til posten. Tilbake samme vei. Imponerende ingeniørkunst fra over to hundre år tilbake i tid. For en vestlending som er vant til høyere fossefall må jeg si det var et imponerende prosjekt. Foss er foss, selv om den ikke er stor.
Vi kom opp til Gruvebakken på veien sørfra, de siste 200-300 meterne var gjørmete etter skogsdrift.
Vi gikk straka vegen fra Gruvebakken og opp på fjellet, ned igjen fant vi den fine stien som går i en bue mot nord, over de gamle setertufter.
Pål og Peter