Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-37 Konsta i Gjerdrum

14 Innlegg
14 Deltakere
7 Liker
4,600 Visninger
(@bjorba)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
Trådstarter  

Tidligere tiders gruvedrift i Romeriksåsene gir materiale til fine kjentmannsposter, tidligere og nå. I det fine være gikk turen til toppen av høydedraget Trollsnesfjellet. Posten er kalt Konsta p.g.a. stedets historiske tilknytning til en energioverføringsinnretning med dette navn, utviklet på 1700-tallet til å pumpe vann ut av gruver, inngående beskrevet i kjentmannsheftet (4 sider!).

Prøvde å finne korteste vei inn, som er blåmerket sti fra Trollsnes. Det er mulig det fins lurere alternativer, både fordi det er vanskelige parkeringsforhold på stedet der stien starter, og fordi jeg mistet stien et par ganger. Det er åpenbart noen år siden noen var der med malerkost og blåmaling. Vel ute på veien som går nordover fra litt etter Harasletta (parkering), "bushet" jeg med kart (og sola, kompass unødvendig i finværet) først gjennom et eldre hogstfelt (lettgått, rastebord på utsiktspunkt på toppen) i retning NV og toppen av Trollsnesfjellet (posten). Som ikke var spesielt krevende å finne.

Vil man unngå "bushing" og evt. kompass, kan man heller gå opp der jeg gikk ned, fra der nevnte vei stopper og går over i en sykkelsti (merket på kartet), da via Gruvebakken, en eldre, åpen setervoll. God sti til toppen, merket (lokalt, vil jeg tro) med gulmalte trebiter hengt opp i trærne med ståltråd! Nokså original stimerking, altså.

En flott post var det! Flere gode utsiktspunkter på veien opp og ned. Ære også til Allmenningens fjellstyre og Gjerdrum historielag som har satt opp informative informasjonsplakater om eldre tiders gruvedrift, setring og annet historisk.

Ønsker man å unngå de utfordringene jeg hadde i starten, kan turen, som da blir litt lenger, starte enten sørfra (parkering på Haraløkka, jeg tror veien som tar av nordover er stengt med bom) eller nordfra ved å parkere ved Gimildammen (innkjøring fra Eltonåsen) der sykkelstien tar av sørover (jfr. 1:50 000-kartet).

Bjørn.

Dette emnet ble endret for 6 år siden av Bjørn Bakke

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Jeg valgte veien nordover på sykkel fra Veståsen skole i Gjerdrum. Forbi Haraløkka og Kokstadvangen til Myrgruvefossen (gammel KP). Satte fra meg sykkelen der veien svinger svakt til venstre ved et trebord på høyre side noen hundre meter før der skiløypa tar av mot Årstadvangen. Ikke mye fart i Myrgruvefossen i kveld der den sildret lavmælt og stille nedover mot Buvann. Jeg har aldri sett Gjermåa med så lav vannstand. Herlig tur på fin sti til toppen og posten. Toppen blir visst også kalt Kjærstadvanghøgda etter et oppslag på stedet. Gjerdrum historielag har virkelig gjort en flott jobb i området. Når det gjelder anlegget "Konsta", kan jeg bare si at jeg virkelig er imponert over hva folk fikk til før i tiden med enkle midler. Må innrømme at jeg aldri helt har forstått kraftoverføringen fra Myrgruvefossen til Dalsgruva. Men etter å ha studert KB  nøye, så har jeg da blitt litt klokere. Stille og rolig her i kveld. Kun sauer og hjortelusfluer å se. Fin og informativ post.

Jarle


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Jeg kom på sykkel fra Haraløkka (?) etter først å ha besøktpost 39 Breimåsan (dit jeg bushet rett østover fra grusveien, hvor sykkelen sto), og syklet så langt det gikk. Der står det et skilt til Gruvebakken og jeg så de gule merkene Bjørn nevner. Men etter at jeg hadde gått en runde på den store, fine åpne plassen ved Gruvebakken, fant jeg ikke stien videre. Derfor ble det bushing med start ved den inngjerdede gruvegangen sørvest på feltet. Kompasset lå hjemme, men det var en vag sol bak de kommende regnskyene, så jeg fikk holdt kursen, og etter ikke så lang tid som jeg fryktet sto jeg bare noen meter fra posten. En lettelse! Tilbake holdt jeg stien, og hvis noen andre skulle lure på hvor den tar av fra Gruvebakken og i retning posten, så skal dere gå mellom trærne ved pilen her:

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
Svarktander likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Nå er det om å gjøre å benytte de fine høstdagene før snøen kommer. Kjørte inn til Trollsnes, parkerte på en liten plass ved brua og gikk opp til gården. På p-plassen traff jeg en lokalkjent som anbefalte å gå inn på gården istedet for å følge blåstien i starten for å unngå dammen - vanskelig å komme frem samt dårlig klopp. Fulgte oppfordringen og gikk rundt stabburet, 90 grader og rett frem. Da fikk jeg dammen på venstre og rundet denne. Her kom jeg inn på en fin sti/gammel ferdselsvei. Blåstien kommer også inn på denne - litt høyere opp. Traff også noen turgåere på Stolpejakt som hadde slitt ved blåstien rundt dammen.  Flott sti, gikk i rene alleen frem til stien krysser veien. Observerte Vangsvangen som er merket på kartet, men gikk litt for langt ned før jeg tok stien mot høyre, den er merket på kartet, men litt utydelig i starten i terrenget. Imidlertid kom det to turgåere ned her. Fulgte denne - vekselsvis gule og røde merkeklosser samt noen små varder - til posten på toppen. Gikk stien videre til Gruvebakken - ett flott sted, her traff jeg to damer som hadde vært på posten. Fulgte  stien ned til veien og blåstien tilbake. Tørt og fint hele veien i dag. Møtte også flere hyggelige turgåere under veis, mange var ute i dag. En flott tur i ett fint terreng var tilbakelagt og alle postene i Romeriksåsene var i boks.

Ingunn


   
Aud Repstad Magnussen likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Strålende kaldt novembervær med barfrost. Parkerte nedenfor Dølienga, gikk veien opp forbi husa, så bushet jeg rett opp til Gruvebakken. Jeg hadde et kart over Trolsnesfjellet 1:12500, utgitt av Gjerdrum O-lag. Veldig lett å gå i terrenget pga. frosten. Fra Gruvebakken er en bred "kjerrevei" merket de første 400 m, videre er det sti. Både kjerreveien og stien er merket med gule treskilt. Men jeg valgte likevel å ta benveien opp. UTROLIG SPENNENDE POST! Ned igjen fulgte jeg stien, så kjerreveien og tok så en runde nordover på en annen kjerrevei og til slutt sti. NB. Denne siste stien var litt vanskelig å oppdage.


   
SvarSitér
(@line-w-mork)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 7
 

Ingunns anvisning tiltredes.  Jeg fant en plass til bilen et par hundre meter før gården Trollsnes. Blåstien og skiltet er såvidt synlig men forsåvidt greit å følge.  Men i enden av dammen må man komme seg over bekken og opp på den gamle ‘veien» som går øst for dammen.  Det er nok den egentlige stien men den er så lagt utenom gården, på en ikke vedlikeholdt blåsti. Det mangler rett og slett en forbindelse i området her  

Forøvrig anbefales å gå en runde på stiene her   - de synes bedre i terrenget enn på kartet.  Mange fine steder og info-plakater.  Gruvebakken er et «must» med fin voll og gamle gruver.


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag ble det en fin, men varm tur på Romeriksåsene. Jeg parkerte ca midtveis  mellom Harasletta og Kokstadvangen og gikk nordover på bilveien til jeg fant blåstien som går mot Myrgruvefossen. Da jeg kom til høydedraget ca halvveis, håpet jeg å finne en sti nordover. Den fant jeg bare noen små biter av, men kom greit frem til posten allikevel. Etter stempling fulgte jeg stien merket med gule klosser vestover til den møtte blåstien.  Underveis er det en klopp med rekkverk over en myr som begynner å bli vel spennende å passere.

DSC 0859 1

Det ble en kaffepause ved Myrgruvefossen, før jeg fortsatte til Gjermenningen for å bade. Herlig vann! Det var stor trafikk forbi av svette løpere som gjorde Romeriksåsene på langs.  Det så slitsomt ut på en så varm dag! Dette er en spennende post, og nå tror jeg at jeg endelig har skjønt hvordan Konsta virket!

Synnøve


   
Hans Löwe Larsen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Vi tok denne forrige helg samtidig med turorienteringsposter rundt Myrgruvefossen. Da vi kom til knekken på stien, var vi litt usikre på hvor tråkket inn til posten langs de gule merkene gikk av, men gjorde riktig valg og fant greit fram. Det var mye knott ved posten, men ellers fint. Imponerende historie.

Kan skrive under på at kloppen/brua begynner å bli litt vel spennende å krysse. Gikk jo bra og ingen ble våte, men et øyeblikk så jeg for meg at 3 åringen og begge vi foreldrene havna uti.

Jeg har sendt en mail til DNT Oslo og omegn og gjort dem oppmerksomme på kloppen/brua. I tilfelle de iķke er det fra før.


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Sommerføret er inntruffet i strøket her nå, kun noen snøflekker fra Gruvebakken og opp. 
Vi kom opp til Gruvebakken på veien sørfra, de siste 200-300 meterne var gjørmete etter skogsdrift. 
Vi gikk straka vegen fra Gruvebakken og opp på fjellet, ned igjen fant vi den fine stien som går i en bue mot nord, over de gamle setertufter. 
Pål og Peter


   
SvarSitér
(@lyderhorn)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 5
 

Jeg valgte å ta denne posten vestfra, kombinert med post 38, Ramndalskollen. Tok med telt og overnattet utenfor Spikertjernehytta, som i likhet med alle de andre DNT-hyttene er stengt for tiden. Fikk en fin ettermiddagstur langs Buvannet og Gjermeåa før jeg skar rett østover ved  Myrgruvefossen, for øvrig en ordentlig perle av et sted. Svaberg og kulper og en nysnekret bro over elven. Fulgte blåstien over den før omtalte sammenraste kloppen og fant den vardemerkede stien som tar av fra blåstien i svingen. Derfra var det lett å komme til posten. Tilbake samme vei. Imponerende ingeniørkunst fra over to hundre år tilbake i tid. For en vestlending som er vant til høyere fossefall må jeg si det var et imponerende prosjekt. Foss er foss, selv om den ikke er stor.


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@synnove-kjaerstad

Det er best å utnytte de fine vårkveldene når de er der!

I dag parkering ved Harasletta ved Ask og sykkel så langt det gikk vest for posten. Da var det kort vei til blåstien som kom fra Myrgruvefossen og videre opp bakken ( møt øst), tok den vardete og merkede  stien (bilde) av mot posten. Den bløte myra var ikke så bløt (bilde) og posten ble funnet greit.

Samme vei tilbake.

Konsta vardesatt sti

Helt bart, bortsett fra en snøflekk.

Hilsen Torgeir

Konsta myra

 


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

Fikk et variert vær på Gjerdrum i dag (3.mai 20).  Startet med strålende sol helt til jeg parkerte bilen på Harasletta og gikk den lille km til post 39, Breimåsan.  I det jeg kom dit kom en god haggelskur.   Fra Harasletta kjørte jeg videre innover/vestover  til neste parkering, der svingte jeg til høyre og fulgte veien helt frem til bommen.   Der er det plass til en 6-7 biler.  Veien fører så man er sydøst for posten.  Fra bommen fulgte jeg grusveien (super til sykling) helt til enden for å følge en sti (tegnet inn på 1:50.000 Romeriksåsen) rett til posten(gikk da forbi blåstien) Men den stien var blitt en hugstvei for store kjøretøy og skikkelig mas å gå.  Da er det bedre å ta en liten lokaltmerket sti med blå plastbånd på trærne fra plassen med store tømmerhauger og en sauesankebås, 4 ganger lettere og raskere og 100 ganger flottere.   Den lokale stien var bare merket av på min nye GPS 😉 og var den jeg valgte tilbake. Den ender / begynner ved stor åpen plass med benk og historie fra gammel seter.   Her fikk jeg også sol og regn og noen ganger begge deler.  


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Flott tur til Konsta i dag! Vi kjørte til P-plassen ved Lysdammen i Gjerdrum, og syklet derfra forbi Harasletta, tok til høyre etter 1-2 km, og fulgte denne skogsveien gjennom en grind og noen hogstplasser til den sluttet. Der ble syklene parkert, og vi fulgte en fin sti vestover til Gruvebakken - en perle som åpnet seg midt i skogen med både rastbord og historiske oppslag! Derfra var det fin sti videre over Trollsnesåsen og Kjærstadvangen og videre til posten. En annen dag vil vi sykle inn på vestsiden av Trollsnesåsen og få med oss Myrgruvefossen. Mye av både lokalhistorie og industrihistorie her - og en utrolig fin vårdag ute i skogen. 


   
SvarSitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

@synnove-kjaerstad Det er merket en sikker omvandring før kloppen når en kommer vestfra. 
Er merket med blå maskeringstape nordover mot ei bru - trolig skiløypebru. Kryss brua og gå sørover igjen til blåstien. Da er kloppen omgått.

Her er omvandringen inntegnet etter min GPS.

image
Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Toms Naturglede

   
SvarSitér
Del dette