Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-38 Ramndalskollen

8 Innlegg
8 Deltakere
5 Liker
3,448 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Spenningsby er et utmerket utganspunkt for turer i den sørlige og vestlige delen av Romeriksåsen. Ikke et menneske å se på tur her i kveld. Men hjortelusfluene skuffet ikke i kveld heller. For de av dere som ikke har besøkt Spenningsbygruva, bør jo helt klart også avlegge denne et besøk på vei til posten. Ta til venstre fra hovedstien på et tydelig tråkk hvor det er et treskur på høyre side. Du er nå inne i Ramndalen. Og ganske snart må du ta til venstre igjen bratt ned til Spenningsbygruva hvor Nittedal turlag nå har en post. Men vi skal jo videre opp mot vår post på kollen. Spennende og bratt terreng opp mot dagbruddene. Det går et svakt tråkk oppover lia rett bak Spenningsbygruva. Men vær innstilt på litt bushing. Snart ser du en lysning i skoven og kan bare ile frem for stempling av en klassisk post på Romeriksåsen. Dagbruddene var knusktørre i kveld. Et vilt og fint område.

Jarle


   
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 

Mitt team startet også fra Spenningsby, men valgte en annen tilnærming - som ikke var noen genistrek. Like før blåstien kommer ut i åpent lende går en nokså tilgrodd til venstre (nordover) og vi fulgte denne oppover kollen. På veien kom vi forbi en hyttte med svært fin utsikt, men det går greit å gå langt utenom hytta. Vi kom etter hvert opp på toppen av Ramnkollen, hvor det var lite utsikt, og oppdaget etter hvert at det er temmelig bratt ned mot posten. Det ble derfor en hel del unnvikende manøvre og andre øvelser i bushen, inkludert plukking av egnens takknemlige hjortelusfluer.

En typisk gruvepost i Romeriksåsene, dette, med slagg og metallholdig stein som avtegnet seg rød og gild mot den dunke granskog omkring. Her ble det avlusing og niste før avmarsj ned mot Spenningsbygruven. Vi bommet forresten på de tre vannpyttene som Kjentmannsboka nevner. Ned til Spenningsbygruven var det også bratt, men vi tok en omvei og fant omsider en god sti, som er den Jarle nevner. Dramatisk gruveåpning, dette, men det fristet lite å gå inn. Tilbake fulgte vi Jarles sti, som etter hvert møtte blåstien som vi hadde forlatt for tidlig. På sett og vis gikk vi dermed motsatt vei av Jarle. Hans rute er bedre, men det er styggelig bratt fra gruven og opp til posten, altså.


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Samme startsted som d'herrer over her. I starten møtte jeg en skoleklasse stykkevis og delt, hyggelig å se noen ordentlig unge ute i skogen. Men det ga seg ikke med det: Der blåstien tar av fra grusveien møtte jeg et par som kom nedover, med kart i hånden. Skal du til posten, spurte mannen (som jeg for øvrig "tok" på stemmen og gjenkjente som en god, gammel poprocker fra Lørenskog). Dermed kom vi i prat, og han fortalte at de ikke hadde foretatt dagens beste sjakktrekk ved å gå mot posten fra nordøst. På returen hadde de funnet en sti som går nokså sørover, forbi hytta. Interessant for meg, siden jeg hadde tenkt å ta meg opp fra sør. Så da blåstien krysset kraftlinjene, fulgte jeg deres råd og tok den umerkede stien og kom så etter en sving forbi hytta. Derfra fant jeg ikke parets nevnte sti, men det gikk et bredt fár mer eller mindre hele veien til pytter og post. Overhodet ikke bratt eller kronglete.

Her har jeg tegnet inn med grønt omtrent der jeg gikk inn til posten:

 

 

 

Nina

 

Hilsen Nina
God tur!


   
RJK likte dette innlegget
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Inn fra Spenningsby for oss også, vi gikk slik:

2018 10 07 17.29.19 (2)

Vi syntes vi hadde fulgt blåstien litt for langt, så vi gikk litt tilbake, og så skauleis rett mot nord til posten. Delvis nokså bratt, og nokså buskete, men vi kom vel frem ....

Ikke alle på laget likte veivalget like bra, men om det finnes noe bedre er vel usikkert.

Hilde, Pål & Caro


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Som flere andre gikk jeg inn fra p-plassen ved Spenningsby. For meg er dette - eller var iallfall inntil i dag - ett ukjent område. Fulgte Ninas beskrivelse, det var enkelt og greit til jeg kom til hytta. Der var det forøvrig full aktivitet med rydding og vedsjau i dag. Familien var på dugnad. Herfra gikk det elendig. Fant ikke verken sti eller tråkk som Nina beskriver og tok kompasskurs. SÅ rotet jeg, på ett eller annet punkt har jeg slurvet noe grusomt. 1: 50 000  kart er ikke akkurat noe orienteringskart heller. Trodde vi skulle høyere opp enn hva som var realiteten. Etter å ha veiet rundt lenge nok - tatt en tur om toppene i området når jeg først var der, -alt for langt nord, vest og øst gikk jeg tilbake til hytta og tok kursen på nytt. Da ble det andre boller, gikk rett på posten. Det skal jo ikke være mer enn 500 m luftlinje fra hytta til posten. En dårlig dag på "jobb".

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Vi fulgte den grønne streken på kartet til Nina og kom vel frem til posten uten anstrengelser og var veldig fornøyd med det! Tusen takk! Turfølget mitt hadde 1:20 000 kart som viste deler av stien. Spennende post.

Synnøve


   
Bjørn Bakke og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@bjorba)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 

Tok turen inn til gruveområdet og post 38 søndag 26. mai 2019. Gruvehistorien i Romeriksåsene er spennede og interessant (og gir mange gode kjentmannsposter!). Området her med lett, blandet skog og åpne lysninger innimellom er en av Oslomarkas "bortgjemte perler". Lite folk: Én annen bil på Spenningsby parkeringsplass på en flott tursøndag! Møtte ingen, ikke engang noen i samme ærend som oss møtte vi. Takk til Nina Didriksen for en god turbeskrivelse, inkludert kart (se innlegg over), som gjorde det lett å finne posten. Litt orientering mot slutten ble det, men i dette "snille", lettgåtte skogsterrenget var det enkelt likevel.

Bjørn.

 


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

@ninad

Hei Nina. Takk for delinga.

Her er min vei opp/ned

image

 

 


   
SvarSitér
Del dette