I dag ble det gjensyn med dette stedet. Siden jeg til vanlig befinner meg på den vestlige siden av byen blir ikke denne siden besøkt så ofte. Sist jeg var på Brennberget var det også kjentmannspost her. Nå ble det en annen rute, parkerte med turvenninnen på Sagtomta og fulgte den blåmerkede stien opp til toppen. Helt grei å gå, her var det både fin og deilig, myk sti og litt grovere partier. Det var mange fine partier i skogen vi gikk gjennom, masse fin grønn mose blant annet. På nedturen endret vi ruten litt, så i stedet for å følge blåmerkingen helt ned tok vi til venstre på en god sti/gammelt veifar. Etter hvert kom vi inn på Skomakerstien. Merket med hvite skilt. Og fikk oss en skikkelig hyggelig overraskelse. Det var satt opp skilter som visste oss en gammel hoppbakke hvor naturens berg var hoppet - her var det i tillegg satt opp ett "stativ" hvor det var plassert gamle ski og staver! - med hilsen til Kjell. Noen meter unna var Kjells "skøytebane", her var det skøytene som hadde fått plass på ett vellaget stativ. Kom ned til veien, tok til høyre, passerte en hytte hvor det var mange biler tildels av eldre årgang, men ingen mennesker og straks var vi ved barnehagen og rett ved bilen. Ingunn Parkerte på Sagtomta. Like etter veikrysset ca 20 m tok jeg en tydelig sti (snarvei?) oppover, for jeg skulle til toppen, kom til en skogsvei som tok først en sving og så skrått oppover. Passerte en stor hogstflate. Litt til, til høyre, tok jeg en sti igjen, som gikk oppover. Plutselig møter jeg blåstien og denne gikk til topps! Ut fra stiene og veivalget, må denne ruten være en brukbar trase fra Sagtomta til toppen. Undret meg også at det var skilt som OPPTUR jeg møtte. Jeg ville vel ha foretrukket Brennberget. @lowePå Brennberget var det sist post i perioden 2008-10. Det var også post der i 80-årene, da "ur-posten" du fant var i bruk. På bildene ser du det blå kjentmannskortet, som "gjelder fra 1980" og var et "Nytt og enklere opplegg". Kilde: https://www.kjentmannsmerket.org/2010/07/høyest-i-lillomarka/ @mortenmost Da jeg tok mitt første gullmerke i 1982, var det det blå heftet som gjaldt. Tor