Parkerte på Sagtomta. Like etter veikrysset ca 20 m tok jeg en tydelig sti (snarvei?) oppover, for jeg skulle til toppen, kom til en skogsvei som tok først en sving og så skrått oppover. Passerte en stor hogstflate. Litt til, til høyre, tok jeg en sti igjen, som gikk oppover. Plutselig møter jeg blåstien og denne gikk til topps! Ut fra stiene og veivalget, må denne ruten være en brukbar trase fra Sagtomta til toppen. Undret meg også at det var skilt som OPPTUR jeg møtte. Jeg ville vel ha foretrukket Brennberget. @lowePå Brennberget var det sist post i perioden 2008-10. Det var også post der i 80-årene, da "ur-posten" du fant var i bruk. På bildene ser du det blå kjentmannskortet, som "gjelder fra 1980" og var et "Nytt og enklere opplegg". Kilde: https://www.kjentmannsmerket.org/2010/07/høyest-i-lillomarka/ @mortenmost Da jeg tok mitt første gullmerke i 1982, var det det blå heftet som gjaldt. Tor Besøkt i strålende vær og ikke en eneste HLF i øre eller hår. Ruslet opp fra Sagtomta og tok den nye blåstien til topps, der attraksjonene (oppmed-merket og en KM-boks fra 1980) hang like trygt som ved mitt forrige besøk våren 2010. Ikke fullt så bra, kanskje, at spikerne etter det forrige postoppslaget fortsatt sto rustne og fæle i oppned-treet. Fra posten gikk jeg med kjentmann Oddvar på en vag sti rett sørover forbi den lokale geocachen og ned gjennom villnisset mot Sørskogen. Helt vilt var det for øvrig ikke, da vi etter hvert møtte rester av en gammel vei nede i lia, oppbygget med stein. Der har det vært sprengt også. Sanket sammen en del gammel skytetråd nedi der, og tok det med hjem. Hittil hadde vi vært i fred, men ved Sørskogen var det full fart med pensjonisttur fra TNT. Vi søkte tilflukt ved bredden av smellvakre Kjulstjern og inntok nisten der. Neste gang skal jeg ta med grillmat, for bålplassen der er den fineste jeg har sett, med fastmontert grill og en stable ved like ved. Et oppslag forteller at hensikten er å skape et alternativ til engangsgrill. Veldig god idé! Området rundt posten i mai 2010 og oktober 2020. Bildene øverst: Postnære installasjoner, ruten vi tok, vindfall i lia ned mot Sørskogen.