Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-44 Vågheim Nordre Skytten

15 Innlegg
10 Deltakere
33 Liker
655 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Vi skriver 22. oktober og jeg er visst den første som skriver om denne posten. Den er ikke så langt inne i Østmarka og således tilgjengelig for alle. Jeg tok posten på en joggetur på 2 timer. Jeg startet ved Ulsrud stasjon og tok først post 43. Deretter løp jeg ned til Mariholtet og over demningen. Den lille grusveien sydover langs Nord-Elvåga er helt nydelig. Posten ble enkelt funnet etter god beskrivelse i heftet. Til slutt løp jeg over den lille brua over Syd-Elvåga og tilbake til Rustadsaga og Bogerud t-bane. Det ble totalt 17,4 km en nydelig lørdagsformiddag.

Karl Georg


   
Kristin Bøe og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg tok også denne etter Lille Haukåsen, men må bekjenne at jeg har glemt - og fikk ikke til - å opprette en "ny" post beskrivelse.

Fulgte nok samme rute som deg.  Da jeg kom veien ned til Deledalen fortsatte jeg ned til vannet, på mitt kart var det tegnet en umerket sti langs vannet. Var veldig spent på denne. Her har "noen" vært og jobbet for det lå en grei klopp over bekkefaret som endte i Elvåga. Vel over møtte jeg to - ganske små - skilt som viste til "sti ved lavvann" og sti ved "høyvann". Siden det ikke var så høy vannstand da jeg var der valgte jeg "lavvannsvarianten". Den var helt fin. På motsatt side var det satt opp en trapp for å ta seg opp til høyvannsstien.

Fortsatte frem til stimøtet, tok til venstre og gikk rett på posten. På staken hvor posten og drikkevannsskiltet står var det også en boks fra Skiforeningen for stempling til distansemerket. Her var både stempelpute og stempel på plass. Fortsatte også til Bogerud T-banestasjon.

 Ingunn

 

 


   
Synnøve Kjærstad, Morten Møst, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @karlgeorg

Til slutt løp jeg over den lille brua over Syd-Elvåga

Den kalles «El Paso».

Vi rastet på odden da vi tok posten for et par-tre uker siden. Der er det en inskripsjon i fjellet, noen som vet noe om den? (Ikke vårt bål.)

50C77C75 C6C1 4E05 A8FE 5B921237B814
F607AD3D 33CE 408F 941F 02F5734FE4F4

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Synnøve Kjærstad og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Med yr og tåke ble det gåtur fra Rustadsaga, men egt. er dette også en fin sykkeltur til brua El Paso; kun 500 m til fots den siste biten. Med tidligere bolig i Ole Messelts vei og medlem av Trosterud IL, har jeg faktisk flere ganger vært inne på "Vågheim", uten å vite den historikk som satt i veggene. Men i 2013 var det slutt; boligen er erstattet av 7-etasjes blokker og ingen tenkte den gang på å ta vare på Ole Messelts vei 1.

Noen ildsjeler har ryddet buskaset ved ruinen og den er nå lett synlig. Veldig vått i skogen, men ennå lite vann i Elvåga.

 

Mvg Torgeir

N Skytten ruin
N Skytten skilt

 


   
Nina Didriksen, Synnøve Kjærstad, Kjell Erik Berg og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Lang historie her. På et skilt lenger oppe (der stien ned til Vågheim begynner ved blåstien) står det at stedet først hette Elvåga. Skytten ble stedsnavnet da en av beboerne her var så god til å skyte! Hvordan kom navnet Vågheim inn?


   
Morten Møst og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lars-rogstad)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 4
 

@ninad Jeg var der på vårparten, og er ganske sikker på at det står G ØLIRN 1921.

Det mest sannsynlige er at det er noen fra Vågheim / Freidighytta som har hugget inn dette? Kan det være initialer – etter f.eks. folk fra Friluftsklubben eller andre gjester på Vågheim. https://www.kjentmannsmerket.org/2010/11/god-latin/

Det er en liknende tekst på en odde nordafor; T BARRAT 1921.


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Oslomarka har mange utenlandske navn. El Paso ved Nordre Skytten er et av dem. Min chilenske svigerinne kan fortelle at direkte oversatt betyr dette passasjen. El Paso er en grenseby mellom USA og Mexico i følge et søk på "nettet". Men dette forklarer jo ikke navngivingen. Er det en western-bok eller film som er opphavet?

Jeg søkte derfor i Nasjonalbibliotekets database nb.no, og fikk 3003 treff i bøker!!!!!  Eksempel: "Oppgjør i El Paso", "Trøbbel i El Paso", "Bandidos ved El Paso". 

Jeg kan ikke fraskrive meg ansvaret for at jeg kan ha lest et par av dem. I alle fall må noen av brobyggerne i sin tid ha gjort det.

Dette innlegget ble endret for 1 år siden 2 ganger av Hans M. Fagerli

   
SvarSitér
(@lars-rogstad)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 4
 

@ola-dilt Takk til Bjarne Servold og turkameratene i GPT som har ryddet! (sommeren 2022)


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@lars-rogstad)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 4
 

@erikhaugros Like sannsynlig er at det var en "skytte" som bodde her; en soldat eller en annen som tjenestegjorde i militæret. Vi finner for eksempel «Hans Larsen, Skyt» i en manntallsliste fra tidlig 1700-tall.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@lars-rogstad)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 4
 

@erikhaugros Vågheim er et mye brukt navn på ungdomslag og undomshus flere steder i landet. Våg bukes ofte om en liten bukt eller smal vik, så det er nok vika i Sør-Elvåga det henvises til i navnet.


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Flott fottur fra Skullerud på vei nesten helt fram. Den lille stibiten fra "El Paso" og opp til posten var blaut og med særdeles sleipe klopper. På/rundt selve posten var det i alt 6 kjentmenner! Temmelig mange kan man vel si? Hadde egentlig vært artig å vite hvor mange som reiser rundt og "klipper" poster. Mener å huske at opplaget til Kjentmannsboka var på 3000 ved siste utgivelse.  Kunne man ha brukt samme felles system som orienteringsklubbene har for sitt turorienteringsopplegg???? Men det handler vel om penger, og dagens opplegg er nok det billigste.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@hansf jeg har spurt litt og fått til svar at de selger ca 3000 hefter hver periode, mens det er rundt 300 som henter merket. Og det høres ut som om de diskuterer om det skal komme en digital løsning. Eller, at de vet at det finnes slike løsninger og at de ikke har avfeid det helt.

Hilsen Nina
God tur!


   
Hans M. Fagerli likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Var her i går 16. mars. Har lengte tenkt på denne posten, som burde være enkel å ta. Men så er det dette med sikre/usikre vann da!
Dro fra Skullerudstua. Rotet meg litt bort i treningsløypene, men tok meg inn og fant den nypreparerte løypa øst for Skraperudtjern. Så var det opp og ned til Guldsmedvika. Så ut på Nord-Elvåga. Der bredde vannet seg ut i kilometer på kilometer - og med nydelige skuterkjørte løyper. 
Det gikk løyper sydover også. Jeg klatret på land ved El Paso og fulgte en lovende løype mot Nordre Skytten. Der traff jeg et hyggelig ektepar som var hadde vært med å oppgradere ruinene i sommeren som var. Søppelplukking og kratt-rensing.

Nordre Skytten

 
 

 


   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 14
 

Noen som har erfaring med elsykkel videre østover i retning Mønevann og Losby?

 


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

@keberg 
Det er nok ingen gjennomgående veier videre i den retningen du ønsker. Nå blir det jo (forhåpentligvis) nasjonalpark her også, så da forblir det slik.
Vi har jo trillet og båret sykler over blåstier i blant, men da kortere strekk enn dette. Vi er heller ikke el-syklister og vet ikke hvor tunge de er å ta på skulderen.
Vi ser spor etter syklister over el-paso og videre inn i løypene, og er du sti-syklist går det sikkert greit videre mot Deledalen.
Siden du har motor vil vel det smarteste (enkleste) være å sykle til Mariholtet, og ta tverrgående vei inn mot Losby og deretter mot Mønevann.
Skiforeningens kart gir deg forslaget.

Uansett: God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette