@ninad Jeg var der på vårparten, og er ganske sikker på at det står G ØLIRN 1921. Det mest sannsynlige er at det er noen fra Vågheim / Freidighytta som har hugget inn dette? Kan det være initialer – etter f.eks. folk fra Friluftsklubben eller andre gjester på Vågheim. https://www.kjentmannsmerket.org/2010/11/god-latin/ Det er en liknende tekst på en odde nordafor; T BARRAT 1921. Oslomarka har mange utenlandske navn. El Paso ved Nordre Skytten er et av dem. Min chilenske svigerinne kan fortelle at direkte oversatt betyr dette passasjen. El Paso er en grenseby mellom USA og Mexico i følge et søk på "nettet". Men dette forklarer jo ikke navngivingen. Er det en western-bok eller film som er opphavet? Jeg søkte derfor i Nasjonalbibliotekets database nb.no, og fikk 3003 treff i bøker!!!!! Eksempel: "Oppgjør i El Paso", "Trøbbel i El Paso", "Bandidos ved El Paso". Jeg kan ikke fraskrive meg ansvaret for at jeg kan ha lest et par av dem. I alle fall må noen av brobyggerne i sin tid ha gjort det. @ola-dilt Takk til Bjarne Servold og turkameratene i GPT som har ryddet! (sommeren 2022) @erikhaugros Like sannsynlig er at det var en "skytte" som bodde her; en soldat eller en annen som tjenestegjorde i militæret. Vi finner for eksempel «Hans Larsen, Skyt» i en manntallsliste fra tidlig 1700-tall. @erikhaugros Vågheim er et mye brukt navn på ungdomslag og undomshus flere steder i landet. Våg bukes ofte om en liten bukt eller smal vik, så det er nok vika i Sør-Elvåga det henvises til i navnet.