Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-12 Otertjerna nordre dam

5 Innlegg
4 Deltakere
4 Liker
281 Visninger
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
Trådstarter  

Dette var en form for repetisjonspost for oss. Vi var her også i "oldtiden" (3.7.1996), men posten den gang var plassert et stykke unna dagens post.

Til fots på vei fra parkering på Skansebakken til Avkastern. Herfra gikk vi en tidvis bratt og bløt sti opp til snuplassen for veien fra Lysedammene. Deretter ganske enkelt videre på blåsti og i marka.  

Noen refleksjoner om tida siden 1996. Kartutsnittene i boka var den gang grå og lite tydelige. En pil markerte posten. Posisjonsangivelsen var noe for seg selv. Det var en angivelse av en rute på 100x100 m hvor posten lå i midten av denne. GPS hadde vi ikke (fantes det?). Jeg fikk min første i 2004 (ikke noe lekkert design, klumpete, men høyst brukbar). Bruker den fortsatt, klarer ikke å hive den.... Jeg tror vi aldri har lett så lenge etter en kjentmannspost som den gang i 1996 ved Otertjerna. I ett av våre album er jeg avbildet foran posten. Det er et foto som viser enorm glede og lettelse.

For de som vil sykle via omtalte Lysedammen, vil jeg heller anbefale å gå vår vei. Stien fra Avkasteren blir etter hvert  brattere og med glimrende utsikt mot Bærumsmarka og Krokskogen etc. Vi fant en koselig rasteplass på stien, og vi var ikke alene om det i går (lørdag 22.10)


   
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ta gjerne et bilde av det gamle bildet i albumet deres og del det her.


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Her er et stykke om den fordums Otertjern-posten som Hans nevner. Den var #14 i perioden 1994-1996.


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@store-bernhard 

Må nok bekjenne at jeg ikke tok kjentmannsposter i 1990 og der om kring. Hadde ikke hørt om de på den tiden. Men sist onsdag kom jeg meg med turfølge til årets post. Fulgte samme sti som Hans og passerte veien som går ned til Lysedammene. Stedvis ganske vått synes nå jeg. Man må bare fortsatt undres over alt arbeid som er lagt ned i marka tidligere. Og med tanke på hvilke hjelpemidler man hadde den gang.

For de som heller vil sykle er det greit å benytte denne til Gråseterhytta og gå opp stien derfra. Vil man ha en form for rundtur er jo stien om Store Jørgenkastet hvor det var post for noen bøker steder ett greit alternativ. Vi valgte veien tilbake, vi var våte nok.

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Siden jeg tok 6 poster på sykkeltur, ble det beskjedne 950 meter tur/retur til sykkelen på denne posten. Dette ble med en gang en av mine favorittposter - en demning i tette skauen uten vann i nærheten nå - artig kuriositet.


   
SvarSitér
Del dette