Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-25 Kølabonn ved Løndalstjern

6 Innlegg
6 Deltakere
18 Reactions
1,092 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden
Trådstarter   [#529]

Historien i heftet er veldig interessant. Tro hvordan komiteen har funnet ut at det lå en mile her? Og hvem drev milen? Jernverket i Hakadal?

Uansett, jeg kom sørfra og hadde ikke lest anbefalingen om å komme fra veien i nord. Turen startet på Stryken, og underveis var jeg innom posten ved Daltjuven. 

Veien mellom Almedalsputten og Gjerdingen er åpnet etter å ha vært stengt lenge, så her er informasjonen i heftet dessverre ikke oppdatert.

Underveis var det hogst og gjørmehav i veien, men siden det nå renner vann stort sett over alt, var det en smal sak å finne en bekk å skylle sko og sykkel i.

Jeg tok inn veistubben som går nordover, vest for Svartvann. Sannelig var det ikke spor (les: gjørme) etter nylig hogst her også 🙂

Den gamle, gresskledde veien videre fører nesten helt til posten, men la sykkelen stå. Den er full av små juletrær og noen stammer på tvers. I dag var den også litt bekkepreget, og det siste stykket mot posten var veldig våt skogbunn (stien løser seg litt opp og jeg gikk litt for høyt, rotet meg inn i det gamle hogstfeltet).

Det merkelige her er at en knapt ser Løndalstjernet noe sted underveis. Ved posten skimtes det såvidt. 

Tok samme vei tilbake. Er spent på hvordan det er å komme nordfra til posten, det kommer sikkert en rapport her i forumet. 

En mild dag med kraftig vind i Marka. 

God tur! Hilsen Nina

Sande, Hans Löwe Larsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
Sitér
(@gurik)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

En dag med kaldt, fint vær måtte brukes til noe fornuftig. Så da ble det tur til denne posten, fra parkeringa ved Svartbekken og med piggsko (nødvendig). Tok av mot posten der post 2020-20 Gullfax var, men dette ble etter hvert et usedvanlig slitsomt veivalg (store steiner og trær på kryss og tvers). Jeg burde ha gått et par hundre meter videre langs veien, til neste hogstfelt. Der er det (fine) maskinspor nesten helt fram til posten, nesten uten store steiner og "mikadotrær". Det ble en riktig fin tur da jeg bare fant riktig spor. 

Kari Lohne, Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

Vi var en liten tropp som dro med drosje fra Harestua opp til parkeringsplassen ved Svartbekken søndag 5. januar. Været var nydelig, en blek morgensol og svært mange minusgrader. Alt var fint. Fint føre og litt mildere ble det dess høyere vi kom på Svartbekkveien.

Vi hadde planlagt å ta posten sørfra. Litt vest for Svartvatn går det en vei/ drag opp til vestsiden av Løndalstjernet. Der var det allerede skispor - ellers hadde vi ikke orket. Det gikk fint ganske lenge, men det jeg vil advare om er det stykket av trasen som er nesten tilgrodd av små grantrær. Vi stabbet oss igjennom. Jeg datt på ryggen og måtte reddes av en medkjentperson

IMG 5893

Selve poststedet var heller ikke så veldig koselig. Så medkjentmenn spar  denne til sommerhalvåret.

Morten Møst, Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

@beatyschka Området rundt Løndalstjern tilhører ikke mitt favorittområde, men å komme sti/kjerrevei sørfra er helt klart beste veivalg.

Som Nina nevner, kjerreveien er ikke for sykkel, men er OK å gå. De siste 200m er kronglete pga hogst, til gjengjeld synes posten godt.

Samme vei tilbake. Sauer i veien , ellers ingen personer å se.

Torgeir

Løndalstjern

Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 7 år siden

@ola-dilt I dag var rette dagen etter den stekende solen og nå opphold i regnværet som kommer over oss.  En fin sykkeltur fra Stryken, innom 27 Damluke og videre opp til denne.  Hadde bare skrevet at den var best å ta sydfra (som Nina hadde heller ikke jeg bidt meg merke i at boken sier nordfra) : at det går ann å bli så våt av små trær i stien!!! Og rote så mye de siste 100 m før posten !!!!  Det gikk et tydelig tråkk rett østover fra posten og jeg tenkte jeg skulle følge den og se om jeg da slapp hogstfelt og myr - etter 50 meter var det bare urskog og jeg bushet rundt myra til jeg kom på stien igjen.  Ikke lettgått med mye mosegrodd ut med masse blåbærlyng.  Trøsten ble en neve molter.  Lite av dem, men hvert bær smaker himmelsk :-).

Morten Møst, Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette