Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-29 Steinhytte i Stuttandersdalen

10 Innlegg
9 Deltakere
18 Reactions
1,429 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden
Trådstarter   [#536]

En fin postopplevelse: Helgeren rundt i tåka og Stuttandersdalen fra nord til sør i sol med tåkeslør. En fantastisk miniekspedisjon med en smak av indrefilet😀

Jeg syklet til Helgeren dam og gikk stien langs vest- og nordsiden av Helgeren. Bushet opp til Bernhard Herres nødly, som nå er beæret med en geocache for spesielt interesserte, og så på grusvei til lånt losji ved Trehørningen.

Dagen etter ble høydepunktet den fantastisk fine og nokså tunggåtte turen gjennom Stuttandersdalen, med postbesøk inkludert. Dalen ligger på vestsiden av Fuglemyrhøgda. I det store og hele fulgte jeg skiløypetraseen (blåsti de første få hundre meterne, til en ganske stor myr). Løypa var nedlagt en periode, men kjøres nå av og til med skuter.

Her får jeg den gode markafølelsen, naturen virker nokså uberørt og det er knapt noe tråkk å se. Nydelig!

Den fine myra der blåsti og skitrasé skiller lag:

IMG 7882

Underveis i Stuttandersdalen:

IMG 7883

Er du ved posten; gå over bekken og opp på kollen. Da ser du dette vakre, navnløse tjernet. Barlindhøgda i bakgrunnen:

IMG 7884

Steinhytta:

IMG 7885

Den nye broen. Fin bro til å

være så stiløst terreng:

IMG 7886

God tur! Hilsen Nina

Morten Møst, Hans Löwe Larsen, Bente Krog og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@bente-krog)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

Denne posten er nok lettest å ta sørfra som beskrevet i heftet. Lille Gørja ses fra skogsbilveien, og derfra til demningen med den nye broen er det ikke langt. Videre opp til Slettmyr - som det var en fryd å gå langs i disse barfrosttider. Verdt et besøk i seg selv!

Så går det bratt ned til posten. Anbefaler etterpå å gå over bekken, ikke etter vann, men til kollen med utsikt mot tjernet nedenfor. Derfra ser man skiløypa som går gjennom dalen og som tidligere var en del av Holmenkollmarsj-traseen. En løype som anbefales på det sterkeste. Vi kan håpe at Skiforeningen vil preparere den i vinter nå som det finnes en Kjentmannspost her.

IMG 3552 færre MB

Demningen vest i Lille Gørja ble bygget i 1889. Broen er av temmelig ny dato. Vet noen hvem som har bygget den og hvorfor?

IMG 3559 1,6 MB

Slettmyr

IMG 3555 færre MB

Posten

IMG 3554 1,1MB

Skiløypa går langs tjernet i bunnen av dalen

Atle Berntsen, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 8 år siden

Vi besøkte posten i dag, men fant ingen postplate!  Koordinatene ble sjekket og ruinen ble sjekket mot bilde i boken, men noe postskilt fant vi ikke.  Vi prøvde å ringe Skiforeningen, men de stengte kl 2.  vi ringer i morgen! Dette var vår post nr. 50 i årets hefte og vår post nr. 500, men dette har vi ikke vært borti før!

Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

Gratulerer med fullført bok. Det har dessverre hendt før også at postskiltet har forsvunnet. 

Ingunn

SvarSitér
(@lajla)
Kjentmann
Innmeldt: 8 måneder siden

Jeg var der i juli, og da var postplaten på plass. Det er jo en stund siden nå. Noe annet som vsr på plass, var svermer av en slags stikkeflue som angrep meg med en gang jeg sto stille.

Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette