13 år (nøyaktig) har gått siden vi sist sto på Damåsens topp (eller nesten på toppen). I cache-loggen fra den gang står det: "17. mai tur i Østmarka. Dagens tur var 100% identisk. Kaldt, vått og strabasiøst - men herlig! Ja...og så den lille detaljen at vi 13 år senere valgte tur fra Losby, da... Vi åpnet cachen og så vår logg i boken - hyggelig det. Da var "søttendes" behørig feiret med tur, grilling av pølser, kaffe og kos i skauen. Gratulerer med dagen! Det er "bare" 11 år og 1 mnd siden sist jeg var på Damåsen. Da var det deilig og varmt, og det var det i dag også. Den gangen var jeg alene på tur. I dag hadde jeg hyggelig følge som attpå til fikset et kamera obskura med et visittkort fra disse sidenes herre, så vi fikk med oss solmørkelsen ved halv ett tiden. Fin post! Synnøve Fin tur til Damåsen i dag. Frisk bris gjorde at det ikke ble så varmt. Red først 2 timer opp til toppen av Mønekollen og tilbake på min "faste" islandshest Keiko. Så tok jeg minisykkelen og syklet til oppslaget på høyre side av veien, mot Skålsjøen. like bak oppslaget går det nå en ganske bra sti oppover mot toppen. Denne stien virker nyoppgått. Mistet stien på toppen av åsen, men fant posten etter noen minutter. PS Etter at jeg hadde vært på posten dro jeg opp til demningen ved Dretvann for å bade. Studerte Damåsen nøye. Er det noen som har forsøkt å gå opp fra denne siden? Like under demningen går det en liten bro - så grei adkomst til andre side av bekken er mulig. Spennende Østmarkapost. Greiest nedover igjen! Fra posten går det nå en tydelig godt opptrukken sti ned til Skålsjøveien. Det må ha vært mange som har tatt posten siden begynnelsen av mai! Denne "stien" starter ca 450 m fra veidelet ved Askeslora. Vi snakker om veien mot Skålsjøen. Litt vanskelig å se hvor "stien" starter, men veien svinger litt og det er to middels store steiner på høyre side. På steinene har noen lagt noen småsteiner Posten står på utsiktspunktet som er avmerket på Oppsal turorienteringskart og ikke på høydepunktet som er 301 m Hei! I beskrivelse av posten som er delt ut anbefales det å gå opp fra skiltet som forteller om milorg i området. Er ikke dette samme sted som du skriver om? Så vidt jeg skjønner er det fra den samme veien. Ingunn
Startet fra Bysetrmosan og hadde en fin tur over Vangen, Vesle Tonekollen, Røyrivann og opp til cachen. Tilbake med rast ved Skålsjøen, Liseter, Steinsvann, vangen og Bysetermåsan.
Det SLUDDET og regnet og solen skinte innimellom....
Kaldeste 17. mai i manns minne - det kan vi skrive under på. Kaffebålet varmet utmerket - og var helt nødvendig!"
Litt vilt oppi i der, men helt greit hvis en passer på stien.