Virkelig et flott gravsted, med sjøutsikt og trivelig furuskog. Så kan vi bare lure på hvilken glede de gravlagte hadde av dette. Er det virkelig slik at den som ligger finest når hen dør vinner, eller er begravelser mest for de etterlatte? Sikkert er det at man kan ha med seg god tid, for her er det mye å se i mange vinkler. Nær posten er det også en benk hvor man kan sitte og la tankene fly. Mitt team parkerte ved Holmsbu kunstmuseum, som tur- og skogsinteresserte med fordel kan besøke og ta inn Henrik Sørensens skogsmotiver. Veldig spesiell bygning også, omgitt av kreatvid "kunst i uterommet" som man kan se uten å løse billett. Etter kunstopplevelsen spaserte vi de to kilometrene til røysene. Stedet har ingen egen parkering, men det så ut til å være god plass på den tredje og sørligste av Holsbu Resorts parkeringsområder. Vi var der dagen etter forumvertens besøk (jfr. loggen i geocachen). Et flott sted, som må besøkes på en klar og fin sommerdag - det fortjener den. Tok oss også anledning til å besøke dyssegraven, slik som anbefalt i boken. Må nok ærlig innrømme at uten kyndig beskrivelse og veiledning hadde vi ikke forstått hva noen steiner på høykant var. Men...men beskrivelse og forklaring er det både imponerende og til ettertanke at et slikt kulturminne fra mange tusen år f.v.t. (som det jo heter nå) har overlevd all aktiviteten rundt. Må nok ha en høyere beskytter, ja... En fin opplevelse! Stedet har ingen egen parkering, men det så ut til å være god plass på den tredje og sørligste av Holsbu Resorts parkeringsområder. Vi fant en lomme litt sør for resortens P3, der var det gratis å stå. Fint at du likte kunstmuseet, vi snakket om at det kunne være gøy å besøke det. Holmsbu var jo full av kafeer o.l., sånn var det ikke forrige gang jeg var der (må være 20-30 år siden). God tur! Hilsen Nina
Jeg sjekket bussforbindelsen til Holmsbu hjemmefra. Det vil ta 2 timer og 42 minutter én vei. Derfor var det lett å takke ja til en biltur i dag, når vi var tre i bilen. Ellers er det gøy å prøve å ta postene bilfritt.