Til min overraskelse våknet jeg til sol i dag, Yr "lovet" noe annet i går. Slike positive hendelser må benyttes og turen gikk til Fiskeløysåsen om starten ble noe senere enn ønsket. Vel gjennom tunnelen fra Gjelleråsen yret det og spenningen steg, ville jeg unngå regn? Det gjorde jeg. Parkerte på Stryken stasjon, her var det ikke mange i dag og yret forsvant. Fulgte blå/rød sti fra stasjonen; blåmerkingen forsvant snart, men den røde førte meg videre. Skiløypa var overraskende tørr helt til jeg kom opp til skibrua ved myra, selv her gikk det greit om jeg bare fulgte faret i ytterkant. Tok kompasskursen til posten da jeg var på linje med myrtjernet, litt bratt, men greit å komme opp. Her hadde noen gått før meg. Sporene ble snart borte, kom igjen og forsvant. Slik det har det med å gjøre på slike steder. Kom etterhvert opp i høyden og kompasset tok meg nedover og rett på posten. Testet GPS for første gang, hadde faktisk klart å få lagt inn posten. Fikk ikke opp noe ordentlig kart, men retning og avstand til posten og vips så var både GPS'en og jeg på riktig sted. Det trengs nok adskillig trening med dette nymotens hjelpemidlet for å bli fortrolig med det. Tilbake valgte jeg en kurs som ga kortere avstand til skiløypa og kom ned rett ved en bekk før løypa svingte mot høyre over ett huggstfelt. I ytterkanten av dette tror jeg det faret som er omtalt i boken befinner seg. Løypa var våtere her, men ikke verre enn at jeg kom tørrskodd ned med mine turstøvler. Ingunn Fikk hyggelig følge på tur fra Stryken i dag. Vi fulgte skiløypen, og jeg tror det var aller første gang jeg har gått der uten ski på bena. Vi tok av fra løypen da posten nærmet seg, og fant lettgått og hyggelig terreng. Våt bakke og tåke, men behagelig temperatur. Etter en liten matpause fortsatte vi mot Bjørneputten og deretter til Nordre Djupdalstjern. Der har beveren hatt det travelt og vi tror at det var beverhytten vi så på den andre siden av vannet da vi tok veien tilbake mot Stryken. Med gode støvler og regnbukser klarte vi turen uten å bli våte vi også. Alltid morsomt med post på et sted vi ikke har vært før! Synnøve Godt med parkeringplass på Stryken stasjon litt utpå dagen en fredag, og greit å ta seg fram opp gjennom skiløypa etter kartet som er lagt inn her tidligere. Det var i dag minusgrader og ganske mye frost i bakken - en fordel for oss som ikke er så glad i å gå tur i langstøvler. Sporsnø var det også kommet sist natt, og tydeligvis hadde det vært en del kjentmannsjegere ute før oss i dag, så det var godt med spor å følge da vi skjønte at toppen ikke var så langt unna. Men litt leting ble det mot slutten, og det hører med. Artig lys når sola er så lav at det bare skinner på tretoppene - og med så korte dager kan man heller ikke dvele for lenge ute i skogen. Da blir mangelen på dagslys mer merkbar enn mangelen på fisk. Tok denne tidligere i dag. Parkerte på Stryken og fulgte skiløypa til litt forbi der posten lå rett øst for meg. Helt greit å gå på ski opp til posten, men jeg glemte å bytte ut de nye skiene som lå i bilen før jeg dro hjemmefra, så jeg tok det forsiktig. Var mye dyrespor i området, men steinen på toppen fikk jeg ikke sett i dag. Ser ikke bort fra at det blir en ny tur på sommerføre. Tok denne i går sammen med samboer. Det er hardt nok i terrenget nå til at en kan gå på ski utenom løypene. Litt strevsomt er det jo i bratt terreng. Vi gikk inn fra østsiden av Bjønnputten. Det tror jeg var en lur trasé. Ellers var det massevis av skispor i området - så vi var ikke blant de første som har vært her i vinter.
Så gikk via Kikut ned i Sørkedalen sammen med hundrevis på hundrevis av andre skiløpere.