@hansf En barmarkstur og en skitur - det er vel ikke så gæ'ernt? Hvorfor måtte søke kvantitet? Jeg vet - reisetid, reisekostnader etc. Men dette heter ikke "velstandsmerket" uten grunn? @store-bernhard Jeg kostet på meg en referanse til det begrepet Kåre Haug brukte en gang - om hva merket ble kalt tidligere. Det var ikke gratis å reise slik rundt den gang, og derfor ble fikk det en slik betegnelse. Det er jo andre tider nå, men det blir jo noen kjøreturer på 10 mil eller mer for oss - så gratis er det ikke nå heller.... Det er så sant om det er sagt. Jeg hadde bare ikke hørt dette treffende uttrykket før. Det kan ikke være lett å ta gullmerket uten tlgang til bil. Dette kan jo snus på hodet også - det kan ikke være lett å ta gullmerket hvis man ikke sykler. Mht bilkjøring og store avstander har vi faktisk et forum hvor det oppfordres til kompiskjøring, men såvidt jeg vet har det aldri vært benyttet: Det sosiale hjørnet Det er folk som gjorde det til en sport, som det heter, å reise kollektivt til postturene. Det står det jo respekt av. Helt hratis er jo ikke det heller, og jeg vil tro det blir færre poster pr. reisedag enn for dem som kjører bil, ofte etappevis. Selv gjør jeg litt av alt. Startpostene har tradisjonelt vært de på Hurumlandet og deromkring, og da alltid med mange folk i én bil for nettopp å kompiskjøre. Skal sjekke ut det hjørnet. God tur! Hilsen Nina