Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-42 Kommunehytta

5 Innlegg
5 Deltakere
16 Reactions
728 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden
Trådstarter   [#522]

Alternativ vei til posten er å starte fra Losby og sykle opp Djupdalen. Siste etappe noe kronglete til fots over våte myrer. 

Ingen hjemme på låst hytte og grantrær skygget for sola. 

Kommunehytta

Samme vei tilbake og det ble fine nedoverbakker til Mønevann. Ennå ikke frost, men det er nok ikke lenge til.

Torgeir

Høst ved Kommunehytta

Victor Hansen, Hans Löwe Larsen, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

Vi valgte også Losby som startpunkt og syklet så langt veien går. Men vi droppet myrene og gikk i lia/skogen sør for myra/Minketjern, og sørvest for Skauholtmyra. Det er jo vått overalt nå, men vi slapp i hvert fall å plaske. 

Fint å lese om hyttas historie i heftet og på stedet. Tro om den kan leies for overnattingstur?

IMG 7589

Tilbake fulgte vi tømmerslepet til vi møtte blåstien og så over bekken igjen og på sti til syklene.

Vi besøkte også posten nord for Endtjern før vi skeiet ut med en av Markas mektigste vafler på Losby-hotellet. Hun bak disken skrøt av oppskriften, som er gammel og «ingen pose». Fin avrunding av turen. 

IMG 7597

2 HLF.

God tur! Hilsen Nina

Victor Hansen, Morten Møst og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Innmeldt: 8 år siden

Da slenger jeg på to alternative veivalg fra øst også 😀 

Stien fra Hektner til Ramstadsjøen er fin, men jeg har gått den så mange ganger at jeg ville prøve noe nytt i dag. Derfor startet jeg på Grini litt lenger sør, nærmere bestemt busshlp. Grinitajet. Nærmeste "autoriserte" parkering tror jeg er ved Åsvang samfunnshus/fotballbane.

Turen begynte vestover langs Grinisvingen som ifølge ut.no etter hvert bytter navn til Fellemyra turvei, fra veienden fortsetter det blåsti. I første blåstidele ved Stutauet har DNT hengt opp en anbefaling om å unngå sørenden av Ramstadsjøen pga. gravearbeider.

Jeg fulgte rådet og ble smått høytidsstemt av å gå langs en sti jeg aldri har gått langs før. Partiet fra Stutauet til Setertjern var helt nytt for meg, og inneholdt også en perle av en sitteplass ved Fiskelausen:

IMG 20241116 122713 6 krymp
IMG 20241116 122812 4 krymp

Ramstadsjøen er tappet i forbindelse med rehabilitering og bygging av ny demning og skal ifølge infoskilt tilbake til normalt nivå før sommeren 2025. I vestenden er blåstien delvis lagt om pga. gravearbeidene, men godt merket og grei å gå på. Fra stien så jeg en gravemaskin ved Ramstadsjøen:

IMG 20241116 125440 4 krymp

Det var noen smått våte partier på stien mot Kommunehytta, og like før hytta og posten møtte jeg på to kjentkvinner på vei tilbake fra posten. Her er kjentmannspost 42 sett fra benk på plattingen til Kommunehytta:

IMG 20241116 132521 1  krymp

Retur gikk uspektakulært gjennom Brudalen til busshlp. Marikollen. Ikke noe galt med Brudalen altså (jeg vil jo ikke at den skal bli lei seg), men jeg har gått den strekningen for ofte til at den skal fremstå som spennende for meg 😊 

Kari Lohne, Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden

Parkerte ved Marikollen. Planen var å ta denne posten på ski. Det ble ikke helt slik! Jeg bar skia i alle bakker, noe det er mange av. På flatene gikk det å stake. Det var helt greit å gå. Ganske mange fotspor. Grei post. Historien om Granberggutta er beskrevet i et eget hefte!

Victor Hansen, Nina Didriksen, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 7 år siden

@erikhaugros Ville ta denne fra Losby siden og fikk med meg at Nina D.'s innlegg at myrene var bløte - så ville benytte meg av frosten.  På vei til posten gjorde jeg turen litt kortere ved å tidvis følge blå merket løype.  Hele oppstigningen var så og si bart, men sne på toppen og is nedover til veien igjen. Veien er stort sett myk søle (noe som syntes på hunden) , sne et stykke på toppen og over myrene - siste 10 metrene før det vinger inn på siste myra før hytta var begynt å tine - berget meg på frosne tuer, men holder ikke mange dagene nå tror jeg.  Resten av myra var superfin å gå på skitraseen. Returen gikk jeg på veien helt ned.

Victor Hansen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette