Nå vet vi hva en ekre er, og takk for det. Besøkte denne nye posten på tur fra Burud til en av de gamle, nemlig Løkebergseter. Oppildnet av suksess der besluttet vi å innvie den nye boka med et besøk til denne, som neppe er blant de mest spektakulære postene i perioden - ingenting å se, tett skog med stikkegraner og et oppslag fra Bærumsmarkas venner som beskrivelsen i håndboka åpenbart er hentet fra. Bokens anvisninger om hytter, søkk og driftsvei opplevde vi som noe forvirrende og valgte å buske utfor en bratt skrent mot vest. Det som derimot er glassklart, er postens koordinater slik de er oppgitt i håndboken. Jeg tillater meg å legge til posisjonen for stidelet som leder fra blåmerket sti inn til "driftsveien": N 59° 58.792' E 010° 31.583. Det er nok uansett kjekt å bruke GPS innover her. Takker for informativt innlegg, Morten. Vi benyttet GPS, og den hadde en kartvisning som viste stien innover. Den startet på dine koordinater - og nå var det sannelig kommet et kjentmannstråkk gjennom ormegresset ved stistart. Da var det bare å tusle ned i mørke skogen til post og informasjonstavle - her hadde mange besøkt dette før oss....dette skogholtet må jo få sjokk med så mange mennesker tuslende inn etter mange år i fred og ro... Og det er jo alltid interessant å utvide vokabularet - er litt undrende til når jeg kan bruke "Ekre" i dagligtalen, men leter etter muligheter. Du kan jo starte en samtale på Røabanen (aka Østerås T-bane) og nevne at Ekraveien stasjon ikke bare var den siste man kunne reise til for bytakst i ganle dager, men også kanskje heter som den gjør fordi veien gikk til den lokale ekra. Denne posten besøkte jeg på lørdag i flott vær. Jeg gikk også fra p-plassen på Burud, men forbi bommen og 1. vei til høyre som kommer raskt etterpå. Fulgte veien til 2. store sti på venstre side, i "svingen". Fulgte stien som er merket til gapahuken som Lions har satt opp. Etterat du har krysset Øyevannsbekken kommer du inn på blåstien som går til bla. Tjæregravshøhda. Etter å ha passert en hytta som nærmest ligger i stien og videre til du ser neste hytte på høyre hånd - går det ett tråkk/gammel sti til venstre før bakken opp til hytta. Denne går ned til snuplassen der veien fra Burud slutter. Etter å ha rotet litt innover valget jeg denne nedover. Du kommer ned på en liten flate på stien, herfra går det ett tydelig tråkk til høyre i (i gangretningen) og rett inn til posten. Da slipper du høyre skråninger etc. Jeg fulgte denne ned til veien, hogst har det vært her også. Lørdag gikk det fint å gå i hogstsporene. Forøvrig kan gapahuken absolutt anbefalles til en rast og å nyte utsikten. Ingunn