Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-18 Bleiksjøflaka 576

18 Innlegg
11 Deltakere
44 Reactions
4,231 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

En flott høstdag i ett fantastisk område, bedre kan det ikke bli. Syklet inn fra Damtjern og da er det bare å lese kart å passe på alle veikryss for oss som ikke er lokalkjente. Med denne "teknikken" gikk det greit å finne den blindveien som fører  nærmest mulig flaka og posten. Skjønt, vei og vei. Blindveien gikk greit å sykle om du er forberedt på litt "humping og dumping".

Her var det to stitråkk å velge mellom, vi tok det som førte oppover fra starten. Kom ganske snart opp i åpent lende, har var det flott - og nøt utsikten og terrenget. Tok mot venstre og her fant vi det som kunne se ut som en sti hvor det var benyttet steiner som merker oppover  flaka. Da vi nærmest oss posten så vi at vi ikke var den eneste som oppsøkte denne i dag. 

Her er det bare å nyte!! 

Ingunn

Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden

Besøkt søndag 7.3.21!
Nå er det prime time for Bleiksjøflaka spør dere meg. Nydelig skareføre og jeg ble til og med belønnet med solskinn. 

Gikk på vanlig tynne langrennski med integrert fell og det var helt supert. Stavene med små trinser gikk av og til igjennom, så fjellstaver med stor trinse var det eneste jeg savnet. 
På vi til fulgte jeg veien nor for Bleiksjøen helt til enden. Der var det et annet gammelt skispor, og fryktelig mange trær som har brukket over veien. Fra enden relativt enkel bushing oppover. Det er ikke snakk om så mange høydemetere. 

Vel fremme ved posten blåste det hatter og høy, så ble ikke værende lenge. Men storslagen utsikt og kunne til og med se "hjem" til Tryvannstårnet. 

På returen gikk jeg litt vestover til geocachen, og det var utsikten formidabel over Storflåtan, Vesleflåtan og Oppkunvenmassivet. 
Fulgte høydedraget litt nordover før jeg slapp meg ned mot Langtjernbekken og over til Spålsveien, det var nok den letteste veien. 

Tusen takk for en fabelaktig senvinterpost. En av favorittene, helt klart!

Løypevalg:

4

Fra posten retning Tryvannshøgda:

2

Fra vest på flaka, Storflåtan og Vesleflåtan:

1

Birra, fornøyd ung postjeger:

3

Morten Møst, Nina Didriksen, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

You are my hero. Vi har tenkt på denne så lenge. Nå drar vi snart.

Morten Møst og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

I går (fredag 12. mars) dro vi for å beseire Breisjøflaka. Nå torsdag 11. mars var den store uværsdagen. Vi var jo litt i tvil om dette ville gå, men dro av sted tidlig for å ha god tid til brøyting. Været var bedre enn meldt - blå himmel med lette skyer nå og da. Damtjern lå jomfruelig foran oss. Med stikker, men ingen skispor. Det gikk egentlig riktig bra. Tørr snø.
Storflåtan var en uendelig hvit flate. Vi tok veien på nordsiden av vannet. Den var brøytet. Men med grus her og der, men med litt forsiktighet gikk det bra. Men så ble det tøffere. Det hadde blitt varmere i luften og nå begynte oppoverbakkene. 30-40 cm klabbene nysnø var ganske forferdelig. Vi gav opp etter en halvtime og seg ned mot Storflåtan. 
Vi hadde en hyggelig rast langs vannet. Nå dukket det opp en etterlengtet brøytemaskiner, men ikke i vår retning. Tilbaketuren tok sin tid pga det vanskelig føret.
Vet ikke når vi prøver på'n igjen. Men det ville være gøy å gjøre det på vinterføre.

Damtjern2

Kristin Bøe, Morten Møst og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden

I dag ble det tur til Bleiksjøflaka som jeg pekte ut som skipost for meg selv omtrent samtidig som boka kom. Jeg parkerte på Jonsetangen, og det blåste friskt da jeg gikk ut av bilen. Turen gikk over Øyangen og ned til scooterløypa ved Vesle Ugla. Både på vannet og i scooterløypa var det isete, og ikke en løype jeg ville gått før den evt preppes på nytt. Det ble mye bedre da jeg kom ned på nyere preppa løype.

Jeg gikk inn til posten fra nord - fulgte Langtjern sørover og videre på myrene sørover. Deretter østover til posten. Flere har nok tenkt som meg, for det var skispor helt fram til posten, og veldig fint å gå. 

Jeg syntes det var et kjempefint område, spesielt langs myrene og på den ene ryggen jeg gikk over mot posten. 

Tilbake gikk jeg via Vambua. Et mye bedre valg - i hvert fall for meg - tilbake til bilen. En strålende dag på kjentmannstur.

Br1
Br2
Br3

Morten Møst, Kristin Bøe og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 4
Del dette