Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-09 Der Mosstua sto

13 Innlegg
10 Deltakere
5 Reactions
7,001 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

Det er ikke bare i solskinn og blå himmel det er fint i Marka. En fuktig novemberlørdag innhyllet i lett tåkedis på Krokskogen, er etter min mening en trolsk og fin opplevelse. Og en tur på den "Bergenske Kongeveg" blant Olavskilder og huldresagn, egner seg jo egentlig best i litt ruskevær for å komme i den rette stemningen. Alltid en god følelse å være i dette område som har så mye interessant historie å by på.

Den enkleste måten å finne denne posten på, er å sette fra seg sykkelen litt nord for Benteplassen der vi kan se et skilt med teksten "Olavskilde". Her er det bare å følge kjerreveien nedover mot Midtskogtjernet. Straks man har passert den kjente vannkilden, kan tjernet skimtes mellom granleggene. Nå må bare stien langs bekken følges til man kommer til en lysning i skoven hvor posten venter på deg. Så her trenger man egentlig verken å bruke kart,kompass eller GPS for å finne fram. Ellers minner denne plassen meg veldig om Myrsætra i Østmarka med all sin nostalgi. Interessante steder begge to. Etter å ha tatt farvel med både tusser og troll her inne ved Mosstua og Midtskogtjernet, var det bare å slenge seg på sykkelen igjen i retning Steinsvollen. Tok en liten stopp her for å hilse på den gamle kjentmannsposten like ved veien. Og avslutningsvis bar det nedover de bratte bakkene til Johnsrud som var dagens utgangspunkt. En fin tur i et spennende område.

Jarle

Nina Didriksen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
(@bjorba)
Kjentmann
Innmeldt: 8 år siden

Tok turen inn til post nr. 9 fra Kleivstua langs Den Bergenske Kongevei fredag 9/6 -19. Jeg tok av vestover fra veien litt syd for Benteplassen. Det var trolig ikke det beste valget, men det var der kartet (en forstørret variant skrevet ut fra Skiforeningens turplanlegger) viste en umerket sti. Stien delte seg,  jeg valgte trolig feil og havnet for langt syd. Etter litt korrigering nordover ("busking" m. kart og kompass) fant jeg posten.

Det er mange "lysninger" i skogen som ligner hverandre i området, og det er lett å gå feil. I etterpåklokskapens lys tror det lønner seg å gå inn fra Kongeveien vestover litt (ca. 100 m) nord for Benteplassen. Da jeg var der sto det et par gravemaskiner rett ved, og leira/ skogbunnen var kavet opp slik at det var store "sår" i terrenget. Derfra går en nokså bred "glenne" i skogen (kan være en tidligere driftsvei). Den går nesten ned til posten, men ikke helt fram. Jeg fant det (som vanlig!) ut for seint, for jeg gikk tilbake FRA posten den veien.

Ellers gledet jeg meg over alle informasjonstavlene langs veien, både om selve Kongeveien, skogen, tømmerdrift, brukenes historie og mange andre emner. Et eksempel til etterfølgelse når man bevarer kulturminner!

Bildet kan inneholde: 2 personer

Bjørn.

SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

@jarle

En delvis alternativ rute inn:

Tok sykkelen på bilen til Sollihøgda/Høymyr parkeringsplass og syklet grusveien ned Djupedalen til skiløypa tar av mot Frøshaug. Opp nordøst der til fots i gjengrodd sommerterreng til Kongsveien. Deretter sørover til samme rute som Jarle beskriver via Olavskilden og sørover langs bekken fra Søndre Midtskogtjern. (Kronglete tett ved bekken, men hold langs glenna på østsiden så går det lettere). Kom så inn på tråkk sørover som etter hvert støtte på noe som  så ut som en typisk kjentmannssti fra posten. Fulgte denne litt sørvestover og der var et åpent område til høyre. Her ligger posten. Husk at du uansett ikke skal over på vestsiden av bekken. Tilbake gikk jeg rett østover til Benteplassen. 

Hilsen Gunnar K.

SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden

Påskeaften 11.4.20. Etter noen dagers opphold litt lengre øst på Krokskogen var familien kjørt hjem og jeg fikk noen timer trim før ettermiddagens ruskevær satte inn. 

Utgangspunkt Jonsrud og fremkomstmiddel sykkel. Jeg hadde glemt hvor brutale Løytnantsbakken og de andre motbakkene oppover Byveien var. Puuh. Etter Langebru var det også en del isete partier, så her følte jeg at jeg syklet med livet som innsats. 

Parkerte sykkelen ved Benteplassn. Her var det røyk fra pipa og fin påskestemning. Det som var lett yr i Lommedalen var lett snødrev her. 
Fant et fint traktortråkk innover og brukte GPSen de siste hundre meter. En god del snø - den bar meg heldigvis fortsatt. 

Fant en fin lysning med post og elgskilt som nå var høyst oppegående (eller oppestående for å være mer presis). 

Retur samme vei som jo er gjort i en fei!

Takk for turen. 

Lysningen, Benteplassen og elgskiltet:

KM 18 09 3
KM 18 09 1
KM 18 09 2

SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden

I går var det fint i skogen!

Så da ble det sykkeltur fra Jonsrud og opp hit. Mye mosjon, deilig retur.

Lite snø igjen nå:

2020 05 02 15.08
2020 05 02 15.09.12

Jeg slutter aldri å glede meg over de fine bygningsdetaljer på kongeveien her.

Pål

SvarSitér
Side 2 / 3
Del dette