Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 26-11 Svalbard

3 Innlegg
3 Deltakere
11 Reactions
190 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden
Trådstarter   [#592]

Den forrige tråden forsvant, jeg klarer i hvert fall ikke å finne den igjen. Også posten har jo flere slitt med. Bare flaks gjorde at vi fant den i går. Jeg bestemte meg for å gå en laaang runde rundt i dette vrient fremkommelige området, masse vindfall og vegetasjon. 
Posten er et par hakk høyere enn markert i heftet, nærmest oppe på kollen. Jeg brukte ikke gps, men turfølgets maskin viste 62 meter feil. Jeg synes det nesten er utilgivelig å bomme med markeringen i heftet, tro hvordan kvalitetssikringen foregår?

Vi gikk av fra grusveien noen timetre ovenfor tømmervelta. Jeg har satt en y-formet grein opp mot en stamme der. 

(Trykk på bildet, så blir det større/klarere.)  

IMG 5635
IMG 5634
IMG 5636
IMG 5637

Nå i kveld fant jeg ut at arrangøren har lagt ut en presisering om posten på nettsidene sine, men den siden er det få som vet om, og ute i terrenget er det knapt dekning, så det hadde uansett ikke hjulpet oss. 
https://www.skiforeningen.no/utimarka/kjentmannsmerket/presiseringer/

(Trykk på bildet, så blir det større/klarere.)  

IMG 5639

Dette emnet ble endret for 2 måneder siden 3 ganger av Nina Didriksen

God tur! Hilsen Nina

Morten Møst, HildeSamdal, Astrid G og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@hildesamdal)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden

Besøkte Svalbard i dag. Etter å ha rettet opp i koordinatene, lest innlegget til Nina (takk!) og kikket litt på terrenget i Mapant bestemte jeg meg for å prøve en annen vei inn til posten enn den som er beskrevet over og i boka. Den ligger jo nesten midt mellom i "veikroken" og korteste vei er ikke alltid best.

Jeg syklet fra Franskleiv på elsykkel. Med elsykkel spiller ikke litt ekstra avstand så stor rolle. Derfor syklet jeg rundt til den andre siden og gikk inn fra vest. Her er det ganske åpen skog og lettgått mosedekket skogsbunn. Noen trefall, men lett å komme rundt. 

Har markert stedet jeg kom ut av skogen igjen. Det var den en grei vei. Ca 100 m lenger sør er det en liten veilomme hvor det var fint å sette sykkelen. Går man i en svak bue nordover, er det fint å gå inn derfra også. 

Screenshot 20260723 002943 Topo GPS

Kombinerte posten med Vassmyråsen. På veien videre dit ble jeg forbikjørt 2 ganger av trailer med henger.

Hans Löwe Larsen, Nina Didriksen, Gunnark og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

Hei

Besøkte denne posten i gårsdagens finvær og passe temperatur. Gikk fra p-plassen på Vestmarkstra og tok blåstien til Stovivollen, fulgte derfra veien opp til plassen for tømmervelta og ett lite stykke opp i bakken. På venstre side her har det blitt ett synlig tråkk - nok etter kjentmannsjegere. Ruskete terreng, tråkket følger åsen i starten før det blir mer usynlig når man skal oppover bakkene. Kom opp rett på baksiden av posten. Her traff jeg ett par som var på både o-post jakt og kjentmannsmerket. De hadde gått inn fra vestsiden. Tok følge med de tilbake til veien der, absolutt å anbefale i forhold til den anbefalte ruten i boken.

Jeg gikk veien ned til Grønland og tok blåstien tilbake til p-plassen. 

Ingunn

Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette