I arbeidet med å hjelpe et kommende medlem av Kjentmenns forum har jeg oppdaget at en hel liten flokk av kjentmenn er blitt "banned" her i forumet. De fleste er personer som tidligere har meldt seg inn, tilsynelatende uten problemer. Jeg vet ikke når disse utestengelsene har skjedd, og jeg får ingen beskjed fra «systemet» om slikt. Jeg har hittil bare hørt fra ett av "ofrene". Men - beklager til alle! Dere vet hvem dere er. Jeg har nå "unbanned" samtlige, og må be om å bli trodd på at jeg ikke har gjort noe aktivt for å kaste ut noen av dere. Jeg har ikke for vane å lyse folk i bann, faktisk har utkastelse bare forekommet et par ganger på de 25 årene forumet har eksistert. Det jeg tror har skjedd, er at enkelte ikke har bestått reCaptCha-testen, altså dette med å velge riktige bilder av sykler og bruer etc for å bevise at man ikke er en mange ganger, skjer det verste: Man blir automatisk utestengt. Hvis dette skjer deg, kan du når som helst kontakte meg via e-post-adressen som står forskjellige steder i forumet og på Kjentmannsmerket.org. Jeg vil da gjøre mitt for å trekke tilbake bannbullen snarest. Men - du må altså klare reCaptCha, ellers kan du bli utestengt igjen. Hvis noen lurer på hvorfor vi bruker dette systemet, er det fordi Kjentmenns forum tiltrekker seg typer som ikke har den minste interesse av kjentmannsposter og Oslomarka. Dette er for det meste automatiske dataprogrammer, såkalte "bots" som er programmert til å spre reklame av heller tvilsom art, og som jeg er helt sikker på at alle brukere av forumet helst vil slippe å se. Dette er en pest og en plage i mange hjlrner av bettet, ikke bare hos oss. Blant de ærede forummedlemmer er det mange som kan mye mer om dette enn jeg gjør. Hvis du har råd og vink om hvordan reCaptcha etc kan settes opp bedre, hører jeg gjerne om det.