Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-08 Haslumseter kapell

10 Innlegg
7 Deltakere
19 Liker
740 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

Dette var jo åpningsposten og mange har vært der - og flere skal kanskje dit.  Stivalgene her er mange, jeg har lyst til å dele mitt valg som jeg har erfart at få benytter. Jeg synes dette er den hyggeligste stien dit.

Parkerte på Burud og fulgte vei/sti inn til Øyervannsdemningen (post 20-23). Gikk over den og fulgte stien videre til jeg kom opp til blåstien som også går til Haslumseter. Her kommer du snart til en bekk hvor det ligger en klopp over. Rett før kloppen går det en sti litt bratt oppover, denne tok jeg. Fin sti som også gir utsikt over Bærum i klarvær før en runder østover. 

Stien er veldig grei å gå, "noen" (vet ikke hvem) har lagt til rette ved å legge ut skikkelige steiner og klopper over myrer og små bekkefar. Stien kommer ut på blåstien ved skiltstaken mellom Haslumseter og Brunkollen. Tar du til venstre her og følger blåstien kommer ut til posten. (Stien er markert på kartet Bærumsmarka og deler av Krokskogen 1: 20 000).

God tur. Ingunn


   
Morten Møst, Kari Lohne og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Kåre hadde all grunn til å være fornøyd med oppskytingen:

2022 09 05 08.22.08

... og vi fikk jo alle en smak!

Pål


   
Synnøve Kjærstad, Kari Lohne, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Det er den rareste grana jeg har sett!

ACCD48CC C8E7 4AD7 A369 FA231B5A6484

Her var jeg på grensen til fortvilelse etter å ha sjekket alle store og litt mindre graner rundt kapellet, samt kompasset. I heftet står det nemlig at «posten står på den store grana på vestsiden av kapellet».

Nei, den henger på et løvtre. 

Men ellers var det en fin tur. 

PS. Dere som kom kjørende opp til kapellet i tre biler, det hadde vært hyggelig med et nikk eller vink som takk for at jeg gikk av sykkelen og ut i grøfta for å gi dere plass på den smale veien. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad, Pål V. Schage, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@paalv Opptatt på åpningen. Derfor sykkeltur opp til kapellet i dag. Møtte tre andre også i duskregnet! Egentlig fint at slike steder (kapell + serveringssted på søndager) får kjentmannspost. 

Posten står på ei bjørk! I boka står det dessverre gran.  


   
Pål V. Schage likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Så fikk vi med oss "åpningsposten" i årets nye Kjentmannsbok, og jeg tror at vi møtte 5-7 andre med samme mål i strålende høstvær. Vi til fots - de fleste andre med el-sykkel. Nye tider.... Satt noe tid med nistepakken foran kapellet, og så da den gamle boksen med stempel etc for det vi omtalte som "stærkasser". Dreide det seg om et "distansemerke på ski"? Tror det var ca 125 av dem spredt over Oslomarkene. Vi klarte til slutt alle (utslag av samlemani), men mange manglet etter hvert både stempel og stempelpute. På Haslumseter i dag var kun "kassa" inntakt. Disse "stærkassene" gikk vel ut av bruk før vi begynte å "samle" på dem, men jeg husker at en mann for ikke mange år siden prøvde å holde liv i dem - sjekket stempelpute, stempel etc. Skiforeningen holdt en oversikt på nettet over disse, men den tror jeg er borte nå. I Bærumsmarka var  "stærkassene" satt ut på Brunkollen, Fossum, Haslumseter kapell, Skytterkollen, Tjæregrashøgda og Vensåsseter. 

Det er kanskje noen av oss kjentmenn som vet/husker mer???


   
Synnøve Kjærstad og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @hansf

Det er kanskje noen av oss kjentmenn som vet/husker mer???

I farten kommer jeg på at det er en distansemerkeboks på Daltjuvmana, rett ved skiløypa, og en ved Skytten (bildet), den så jeg i går. Men det er garantert flere.

A7FBF3DC B4A1 4185 B5C1 B04BABC25C83

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Fin joggetur til denne posten. Tur på ca 7 km tur/retur.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

@ninad Gjorde litt søk på nettet, og sannelig: Distansemerket på ski er fortsatt i drift, men sterkt forandret hvor måling av tilbakelagt distanse er satt i system, mens de gamle "kassene" er ute av soga.


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

@hansf 

Jeg var på posten ved søndre Elvåga i dag, på skiltstaken ved Skytten står det  fortsatt både en kasse og jammen inneholdt ikke kassen ett stempel også. Med stempelpute, altså helt intakt. Ingunn


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

I dag ble det en fin dobbel, 20-08 Øyervannsdammen og 22-08 Haslumseter Kapell, med utgangspunkt Burud P. 

Deilig turvær med 20 grader og sol som stakk frem mellom mørke skyer. Rakk fint turen før kveldens tunge regn kom. 

Fine blåstier oppover lia fra Øyervann. Møtte ikke en levende sjel denne julimandagen. Vakkert i skogen!

Takk for flott tur!

KM 22 08

   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette