Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-09 Collett-hytta - kjellermuren

9 Innlegg
7 Deltakere
21 Liker
925 Visninger
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
Trådstarter  

Etter åpningen på Haslumseter tok jeg og sykkelen fatt på en real berg-og-dalbane-tur til denne posten.

Først ned til Grønnebunn nede ved Østernvann, så opp til kryssing av Åborbekken, deretter langt ned sør og øst for Høgåsen. Og så opp igjen, rundt Høgåsen, og på kort trillesti over til veien på nordsiden, ned til Lønnås. Og så holdt jeg høyden vestover til posten:

2022 09 04 19.16.56

Ikke noe særlig trivelig sted, men artig historie! Og fabelaktig mosjon, der jeg altså kunne sykle på grusvei 99% av strekningen.

Jeg møtte to trivelige postjegere på stedet, de hadde også fått med seg seansen på Haslumseter, men kom på en ganske annen måte.

Så var det "bare" å sykle hjem ... (ca 1000 høydemeter sørget for varmen på denne litt grå søndagen).

Da er vi gang!

Pål

PS: Ingen klippetang på denne posten

Dette emnet ble endret for 2 år siden av Pål V. Schage

   
Morten Møst, Kristin Bøe, Kari Lohne og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Parkerte innerst i Sørkedalen og fulgte sti og grusvei. Fant posten relativt enkelt, men fant ikke rester etter utedoen. Gikk en snarvei rett ned til blåstien igjen og turen ble på totalt 5 km.

Karl Georg


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @paalv

PS: Ingen klippetang på denne posten

Så rart! Det var tang der da vi var der på kveldstur 13. september. 

CF1DB37D 5528 4789 9089 338DE07B4662

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@ninad Tangen var på plass i dag! Tok bussen til Lokalet og syklet derfra til posten. Fra dette utgangspunktet er sykkel utmerket. Spennende historie!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@erikhaugros De har vel vært der en gang med tang mellom @paalv og mitt besøk.

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Jeg ivrer for vinterbeskrivelser av postene. Å finne postene på sommerføre kan være vanskelig, men umulig er det ikke. Men på vinterføre med dyp snø kan det være "umulig". Vel, denne gikk veldig greit i dag. Etter å ha gått opp en skogsbilvei  fra Lokalet kom jeg inn på Vennerliveien. Det lille snødrysset som kom i natt hadde gjort underverker. Skaren bar greit, og snøen gav feste. Nydelig var det. 
På tilbakeveien traff jeg en annen postjeger. En ung mann fra Romania,  som jobbet i Norge. Han hadde prøvd seg uten ski eller truger, men måtte gi seg fordi han gikk igjennom skaren

Collethytta gammeltskilt

.
Morsomt å møte folk fra såpass fjerne land, som er hekta på Kjentmannsmerket!
Fotoet viser et foreldet og glemt skilt. Spennende det også.

 

 


   
Wenche Melbye, Hans Löwe Larsen, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 9958

Rundturen fra Skansebakken via Jakobstigen, blåstien opp til Vennerliveiens slutt, og veivandringen ned igjen var det mitt team likte best her. Ved posten kunne vi konstatere at noen med skjønnskriftkompetanse har utformet skiltet, og at matkjelleren er murt for å vare. Den sammenraste dassen som er nevnt lette også vi forgjeves etter. Synes det er litt uklart i beskrivelsen hva som er å se her, det snakkes om både mur og matkjeller og "ruinen". Vi lette en god stund, men alt vi fant utenom kjelleren var et rustent lokk, kanskje fra et malingspann.

Kartutsnittet i boka hadde vi dessverre ingen nytte av denne gangen heller, hverken som støtte for beskrivelsesteksten eller planleggingsverktøy.


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Vel. Her er en full rapport!


   
Hans Löwe Larsen, Gunnark og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Til morgenkaffen leste jeg til inspirasjon MMs flotte og utfyllende rapport, før jeg og den firbente kamerat la i vei fra Skansebakken en kald novembersøndag. 5 blå grader og bar, frossen skog, flott å gå i.

Fulgte MMs rute opp, og tok en shortcut ned mot Skansebakken på returen, måtte krysset gjerde og krysse litt innmark, men følte det var greit off-season 😉 

Det er flott å gå i Venneråsen, for meg den "glemte" siden av Sørkedalen. 

Takk for turen! 


   
Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette