Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-27 Ved Hakkloelvens østside

8 Innlegg
7 Deltakere
16 Liker
1,275 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Denne har jeg gledet meg til siden jeg så forsiden på den nye KB i sommer. Skjønner godt at Kåre H. har dette området som sitt favorittsted i Nordmarka.Vi satt fra oss syklene ved Hakkloa der skiløypa kommer opp mot veien. Så var det bare å suge til seg alle inntrykkene nedover mot elva og Bamsetjern. Denne posten har det meste. Spennende historie, buldrende elvestryk, krevende terreng (for oss som liker det), nydelig damanlegg, fantastiske ledemurer m.m. Vilt og heftig. Vi tok oss ned til Bamsetjern. Her nede har jeg aldri vært tidligere. Helt topp å få kjennskap til denne ukjente (for meg) perlen. Greit også å skjenke Bernhard Herre en tanke når vi først er på disse trakter. Gleder meg allerede til neste år, for da skal jeg ta turen fra Fortjernbråtan. Til alle kjentmannsjegere der ute: Gled dere til denne herlige posten!

Jarle.


   
Morten Møst og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Ja, her har det vært kjentmannspost før, og dette stedet glemmer man aldri når man har vært der! Likte at de varierte med å sette kjentmannsposten litt lenger ned, så vi fikk se mer av de store naturkreftene og byggverkene som har vært her. Jeg tok 12 poster i dag man bare på denne posten møtte jeg en annen kjentmannsjeger. Han synes nok jeg var litt hastig der jeg jogget i vei.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@line-w-mork)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 7
 

 

A40B71A0 D128 460A 8F18 7B7767D78093

Besøk 19.9.  En post full av opplevelser! Jeg syklet som Jarle til Hakkloa der veien og skiløypa «møtes«.  Derfra går det fin sti til posten.  Bratt, men godt sikret.  Generelt vil jeg nok fraråde denne posten når det er vått eller glatt, spar den til tørt føre.  
Jeg fortsatte først ned til Bamsetjern, en strategisk plassert stein og stokk gjør det greit å krysse over til øya.  
Fra øya gikk jeg så videre sørover i god, umerket stil til Fortjernsbråten.  Stien går tidvis langs den gamle skiløypa.  Det ble et notalgisk gjensyn - den skiløypa gikk både min mor og jeg flere ganger rundt 1980. 
Skiløypa fant jeg igjen ved blåstien der den kommer på Fortjern vest for Fortjernsbråten. Delvis grei å følge nordover opp til den sydligste hølen, et lite tjern det også. Der ble det sesongens siste bad samt logging av en svært lite besøkt cache. Litt bushing opp til stien igjen.  Runden anbefales!  Et flott område å bruke noen timer.  
Bommet litt med bildeplassering her   Det første viser der stien kommer ned til Fortjernsbråten  Det siste bildet stistart motsatt vei. Den tar inn til venstre nedenfor skiltposten  

CA597330 EB79 4D9D B480 3E48B89AC8F2
410F0650 3D50 4971 972B 10A815269343

 


   
Morten Møst og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Fredag ble en flott dag i marka, med flotte poster! Kom fra Sørkedalen og gjorde som flere. Tok av veien der skiløypa går ned mot vannet. Her er det flott, i dag var vannstanden slik at vi så alle bergene rundt vannet. Og fikk en titt over til Lukasvika hvor det har vært post før. 

Fulgte stien langs muren nedover og oppover. Veldig glad for de rekkverkene som er der. Litt glatt på steinene i dag, men det gikk bra med litt forsiktighet. Demningen er jo bred og fin med ett flott rekkverk så det var ingen sak å forsere denne. Nede ved posten fant jeg noen likhetstrekk med Myrtjernhelvete hvor det var post for noen år siden. 

Tenk om tidligere tiders strek kunne bli ivaretatt og visst for fremtiden! Trevirket i elva holder nok ikke så veldig mange år til slik det er nå. 

Fortsatte turen til Hakloakroktjernet.

Ingunn  


   
Morten Møst, Jarle Karlstad, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Jeg traff en KM-jeger på isen på Hakkloa 6. februar. Han kom fra østsiden av vannet, og jeg tenkte hvem andre enn KM-jegere har noe på den siden å gjøre. Han hadde tatt posten, men ville på det sterkeste advare andre om å gjøre det samme nå på vinterføre. Altså er dere advart.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag ble endelig en sykkeltur etter noen uker med kranglete rygg. Vi satte fra oss syklene ved Hakkloa og det var tørt og fint og veldig greit å komme seg til posten i dag. Vi fortsatte til Bamsetjern for å plukke litt "skogskrydder". Veldig hyggelig gjensyn med et flott område. Jeg har aldri gått til fots mellom Bamsetjern og St.Josefskulpen, men skiløypen som Line skriver om, brukte jeg endel i yngre år. 

Denne posten sklir rett inn på topp ti listen!

Synnøve


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 4381

Jeg hadde ikke tenkt meg ned hit til "coverposten" vinterstid, men en kompis tipset om at det var tidenes skareføre i dette spennende området, godt egnet for vandring til fots. Siden jeg likevel var i traktene ble det derfor en avstikker hit. Skiene satte jeg fra meg i Luksusvika (også kalt Lukasvika), men stavene ble med. Her kunne jeg følge kompisens fotspor fra dagen før, og falmet rødmerking fra den gang det var skiløype fra Lukasvika til Fortjern. Takk til Line for opplysningen om skiturer her omkring 1980. Sist jeg gikk på ski her var i 2005, og da var det ganske vanskelig. Hardhauser som Beate Heilemann og Jon Lahlum gikk her i 2001, og ga i det gamle Kjentmenns forum uttrykk for at det var vanskelig allerede da, med mye vindfall. To tiår brukte altså naturen på å ta tilbake dette terrenget.

IMG 4357

Mer takk til Line som fristet meg til å gjøre litt business på den lille holmen nordøst i Bamsetjern, som ble nådd via en ganske skummelt glatt steinkonstruksjon. Ikke en demning, dette, men en ledemur for tømmerfløting, har jeg lært av Kåre Haug.

Derfra bar det på skare opp brattlia til jeg nådde elvebredden noen meter nord for posten. Ganske annerledes nå enn da jeg hadde gleden av å bese dette bortgjemte området og denne fremtidige kjentmannsposten en vakker junidag sammen med nevnte Kåre. Den turen kan du lese om her.

IMG 4374
IMG 4372

Besøk til post 94-29 ble det også. Fossen og konstruksjonene tar seg flott ut fra alle vinkler, men kanskje mest dramatisk her ovenfra. Badet tar jeg heller et annet sted, en annen årstid. Herfra var det greit å rusle på skare og nysnø opp til Lukasvika, hvor skiene mine ikke hadde gått noe sted den lille timen jeg hadde vært borte.

 


   
Kari Lohne, Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 8577

Jeg var her på fint skareføre sist mars, men siden jeg tar kjentmannsposter sammen med min Nina som ikke var med den gangen, ble det en ny tur hit. Etter alt regnet var det upåklagelig vannføring i elva, som buldret og tordnet ned gjennom sin trange kløft. De bratte stiene var også ganske fuktige og glatte, så det tok sin tid å manøvrere ned til posten.

IMG 8591

Med dette har jeg besøkt post 20-27 etter (Beate) Heilemann-metoden, det vil si besøk både sommer og vinter, og dessuten et pre-postlig besøk sammen med herren hvis initialer kan leses på postoppslaget. Det var et hjertelig gjensyn med en sjeldent dramatisk plass - et sted som få har sett, ville vel Bernhard Herre sagt. Vi ble sittende og fundere litt på hvor mange som faktisk har besøkt denne posten, selveste førstesidestoffet i kjentmannsboka som dessverre snart er historie. Her i forumet er det bare en håndfull rapporter om turer hit, noe som nok er godt under gjennomsnittet. Men denne torsdagen traff vi faktisk en annen besøkende, som hadde kommet sørfra og visstnok slitt endel.

IMG 8612

Vi eksfiltrerte området mot sør. I den øvre Hakkloløken, som nå kalles Bamsetjern, sto vannet høyt opp mot stien på østbredden. Tre-fire steder ble det å balansere på stein eller ta kronglete omveier litt opp i lia. I bakevjene i nord og rundt holmen var vannets overflate gulhvit, dekket av skum fra foss og stryk, mens damp og rokk drev gjennom den sensommervarme luften.

Et fantastisk sted, dette. Tillater meg å foreslå en reprisepost her med det aller første!


   
Hans Löwe Larsen og kjellh likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette