Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-30 Broen over Bjørnsjøhelvete

7 Innlegg
7 Deltakere
20 Liker
761 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Dette er min absolutte favorittplass i hele Nordmarka. Siden jeg bor på Korsvoll, har det blitt mange joggeturer hit, både sommer og vinter, både dag og natt, både med den gamle og den nye brua. Jeg valgte å gjøre post 29 og 30 til en joggerundtur. Jeg parkerte sykkelen der blåstien passerer grusveien nord for Skjærsjøen. Etter post 29, tok jeg først en liten sti fra grusveien litt nord som jeg ikke hadde løpt på før, før jeg kom på blåstien og til slutt den lille stien ned til Helvete. Det var stummende mørkt. Jeg liker best å være der i mørket - passer så fint til navnet. Jogget til slutt tilbake til sykkelen. Joggeturen ble på knappe 10 km. Men om du vil ta korteste vei fra grusveien til posten og tilbake til grusveien og ikke gjøre dette til en rundtur på 2 poster, klarer du deg med 2 km.

Karl Georg


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
Sitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Syklet fra Sognsvann på veien mot Ullevålseter, videre langs Skjersjøen til veidelet (Kikut /Gåslungen. Umerket sti opp til høyden og derfra blåmerket sti. Det var litt glatt pga. regnet, men greit nok. Imponerende bro! Sittebenk er det også her. Mye vann i elva etter regnværet.


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Denne ble tatt på ski på årets første lørdag. Avstikker fra skiløypa et par hundre meter nordvest for hengebroen. Lia var bratt, snøen dyp og portene gjensnødd, men vi klarte til slutt å klippe i heftet. Retur via den nymerkede blåstien mot sørvest og bort til skiløypa (uten at merkingen utgjorde noen forskjell i dypsnøen for vår del). Hele den lille ekspedisjonen tok omtrent like lang tid som resten av skituren. 

Startet på silkeføre, returnerte i yr og polerte spor. 

Her skimtes broen såvidt der fremme:

71705AB2 DEBA 4B3C 8261 D9914D1470C0
815144BC 8CDD 46D1 9CED 94A9F75EFEDD

Klarte å klippe:

591A0D4D BD33 4F7B 9AF4 CCDA84713715

 

 

 

 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Atle Berntsen, Marthe Berit og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Så bra at løypa er gått opp!

Nå er det bare å vente på kulda igjen ...

Pål


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Så sto dette mye omtalte stedet for tur. Må medgi at jeg aldri har vært helt nede her før. Syklet nordfra (post 29) og stoppet der blåstien mellom Kamphaug og Bjørnsjøhelvete krysser veien. Hyggelig sti innover, litt stigning. Så kom stidele (Bjørnholt/broen). Stien var greit merket - heldigvis, nedover synes jeg den var ganske krevende, men kom greit frem. Enklere tilbake!

Måtte jo ut på broen og beundre omverden. Stor vannføring i elven i dag, det ga selvfølgelig en ekstra opplevelse. Her er det ikke mye stivalg så samme vei tilbake. For dere som er lokalkjente her; er det like bratt ned på vestsiden av elven? Broen er jo ikke noe problem nå.  

Ingunn


   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Var her på vei fra Hammeren, til Bjørnholt og

Bjørnsjøhelvetestor

Kobberhaughytta lørdag 23. september 2023. Vi gikk på sti på vestsiden av Skjersjøen og Bjørnsjøelva. Morsomt og lett utfordrende. Skriver dette egentlig bare for å vise dette kule bildet jeg tok.

Dette innlegget ble endret for 7 måneder siden av Beate Heilemann

   
Kari Lohne, Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Lørdag 14.10 la vi ut på fottur fra Movatn stasjon via veien forbi Liggeren og Gåslungen og fram til Nordmarksveien og ned til Hammeren. Ved blåstien fra Nordmarksveien sør for Bjørnsjøhelvete og som går mot Bjørnholt, bestemte vi oss etter noe om og men for at vi kunne ta med oss posten ved Bjørnsjøhelvete. Der har vi vært tre ganger tidligere, bl.a. på den gamle kjentmannsposten den gangen man ble advart om å gå over broen. Vi trodde at interessen for stedet nå måtte ha tatt litt av, men der tok vi feil. Kun ståplass igjen for oss nede ved broen, hvor det var en 10-15 besøkere. Det var bare vi som var der for kjentmannsposten! I tillegg møtte vi folk både på vei ned til broen, og opp fra den igjen. Slitasjen på stien er stor, og tilstanden ugrei, til dels litt skummel når steiner og røtter er våte og glatte. Kanskje et prosjekt for de kjente steintrapp-byggerne fra Nepal?

Vi ruslet etterhvert blåstien ned mot Nordmarksveien igjen, men hvilte litt sånn halvveis ned til veien. Der vi satt, kunne vi betrakte en stein utenom det vanlige - den lå helt inntil stien. Relativt spiss og ca 3 m høy etter øyemål. Den må ta hete noe? Kanskje omtalt i noen av bøkene om Nordmarka? Selv med to mobiltelefoner lett tilgjengelig, klarte ingen av oss å komme på at vi kunne ha tatt et bilde. 


   
Kari Lohne, Gunnark og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette