Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 26-17 Krokskogstupene naturreservat

1 Innlegg
1 Deltakere
0 Reactions
4 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden
Trådstarter   [#573]

Har gått og tygd litt på innfallsvinkelen her. Bestemte meg for å dra inn fra nord, Kleivstua, delvis fordi jeg synes det er litt utrivelig nede ved E16. 

Valgte sykkel fordi det er litt avstand fra Kleivstua. På et kart (Sporet-appen) hadde jeg sett at det går en slags trillesti fra Sørsetra over til Humledalsveien. Trillestien synes på noen andre kart, men ikke på enkelte andre. Jeg spurte noen kjentfolk om de visste om den er ok, men de visste lite. 

Trillestien tar av i siste sving på veien opp mot Sørsetra, kanskje 100-200 meter før serveringshytta. Det gikk helt fint å trille der, innimellom kunne jeg sykle (og mer på returen). Hele herligheten er drøyt halvannen kilometer, antar jeg. 
Trillesti til venstre (det står et hjemmelaget parkeringsskilt i midten, rød ring):

IMG 5509
IMG 5510

Traktorveien og garasjen var lett å finne, det går en strømlinje der og står en mast. Veien videre er litt gjengrodd, men helt grei å gå. Minnet om traseen inn til Menuetten, for de som husker den. (Jeg fikk forresten en hjulkapselflashback da jeg syklet …)

Traktorveien er ikke med på kartet i heftet, men er tegnet inn på flere halvgamle kart jeg har:

IMG 5514

Lurte litt på hvordan elva var etter alt regnet, siden heftet sier at den kan være vrien å krysse. Ikke noe å grue seg for, og her kom også dagens fottøyvalg til sin ypperste rett: gummistøvler. Hele turen ble forresten gjennomført i fullt regntøy, regnet var på og av hele dagen. 

IMG 5512

Forklaringen i heftet er ok og jeg fant riktig kolle. Var oppom begge kollene før postkollen, selv om jeg visste at det var litt tidlig, bare for å forsikre meg om at jeg ikke gikk for langt. Terrenget her er skikkelig uoversiktlig! Og jeg tok meg i å lure på om det ikke finnes hyggeligere eller finere steder for en reservatpost 🙂 Veien inn er jo ikke all verdens spennende, eller?

IMG 5513

Apropos viltkameraet dere vil se og som det står om i heftet: rett før jeg gikk inn på trillestien ved Sørsetra kom det to dyr i fullt firsprang ut av skogen. Enten var de skremt av noe eller så var det en overkåt hann i hælene på hunnen. Jeg tenkte først at det var rådyr, men videre underveis funderte jeg på om det kunne ha vært hjort fordi de muligens var litt større. Og når hver fjerde registrering på kameraet er hjort kan det jo stemme?

Sørsetra i sommerskrud:

IMG 5511

For dere som vurdere å starte nedenfra:  Det går buss som beskrevet i heftet, og i tillegg til den lille p-lommen også nevnt der, er det et par-tre lommer langs gamleveien når du kommer fra Oslo-siden. Dessuten er det jo kommet en stor pendlerparkering ved åpningen til nytunnelen/avkjøringen til Sollihøgda fra ringerikssiden, der går det an å parkere og så sykle videre.

Dette emnet ble endret for 2 timer siden 3 ganger av Nina Didriksen
Dette emnet ble endret for 1 time siden av Nina Didriksen
Dette emnet ble endret for 8 minutter siden av Nina Didriksen

God tur! Hilsen Nina

Sitér
Del dette